דיכאון אחרי לידה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

סיבוכים לאחר הלידה
  • דיכאון אחרי לידהמרגישה עייפות וחוסר אנרגיה ברוב שעות היום?
  • מצב רוחך ירוד במשך רוב שעות היום?
  • יש לך הפרעות שינה?
  • האם איבדת את יכולת ההנאה והעניין בחיים?
  • קשה לך לגשת לתינוקך?
  • מרגישה אשמה, ייאוש וחוסר תקווה?
  • חווה התקפי חרדה ופאניקה?
  • האם הרגלי האכילה שלך השתנו?
  • האם יש לך מחשבות אובדניות?

אם ענית לפחות על שתי שאלות בחיוב, ייתכן מאוד שאת סובלת מדיכאון לאחר לידה, אך דעי שאת לא לבד! כ-85% מהנשים חוות שינויים במצב הרוח לאחר הלידה המוגדרים לעיתים כהפרעות דיכאון. אצל מרבית מהנשים הללו, התופעות יחלפו לאחר מספר ימים, אך כ- 15%-10% מהנשים הללו, עלולות לפתח הפרעת דיכאון שלאחר לידה, אשר מצריכה התערבות רפואית ופסיכיאטרית. דיכאון לאחר לידה אינו אופייני רק בקרב נשים, דיכאון לאחר לידה אצל אבות, גם כן הפך לשכיח במהלך השנים ויותר ויותר גברים לוקים בתופעה.בנוסף, חלק מהנשים הללו אשר חוות דיכאון אחרי הלידה, חוות גם דיכאון בזמן הריון.

מרבית הנשים כאמור (85%) מרגישות לאחר הלידה רגשות ותחושות מעורבים ומבלבלים, לחץ נפשי ופיזי, פחדים, חרדות, עייפות עצומה, אנרגיה ירודה גם מחוסר שינה וגם מהסתגלות והתמודדות הגוף לחיים שלאחר ההריון ולאחר הלידה, וכן במקרים מסויימים, עקב לידה קשה, גם פוסט טראומה אחרי לידה.

נשים אחדות חוות קשיים עם ההנקה, דבר הגורם להם לחוש "פחות טובות" והן מרגישות אכזבה עצמית ואכזבה לסביבה, דבר הגורם להן לחוש דיכאון, גופן עדיין כואב מהלידה, והן חוות קשיים והתמודדויות חדשים שלא הכירו עד היום עם בוא התינוק ועם צרכיו המיידיים.

האישה נמצאת במצב של חוסר סיפוק עצמי, חוסר סיפוק רגשי, היא מרגישה שהיא מאכזבת גם את התינוק התלוי בה וגם את בן זוגה, מצב הגורם להרגשה רעה ודיכאונית. מרבית הנשים חוזרות לשגרת החיים ותחושות אלו פוחתות עם חלוף הימים. חשובה מאוד עזרת בן הזוג והסביבה למתן התמיכה הנפשית והפיזית לה זקוקה האם הטרייה.

עדיין נשים רבות אינן מצליחות להתמודד עם רגשות אלו, גם עם כל העזרה והתמיכה, הן עדיין נשארות במצב חרדה, פחד ודיכאון במשך שבועות רבים, ובשל כך מהוות סכנה ממשית גם לעצמן וגם לתינוקן.

תופעת דיכאון לאחר לידה מסווגת לשלוש קטגוריות:

  •  "בייבי בלוז" תופעה זו מתרחשת אצל 85%  מן הנשים. תופעה זו נוצרת בשל חוסר איזון הורמונאלי המתקיים בקרב כל הנשים לאחר הלידה. תופעה זו חולפת לאחר מספר ימים ואינה מצריכה התערבות רפואית או טיפול.
  • דיכאון לאחר לידה – תופעה זו מתרחשת בקרב אחת מתוך עשר נשים. התופעה מתפתחת בחודש הראשון שלאחר הלידה ובמקרים מסוימים בהם התופעה אינה חולפת מעל חודש, יש צורך בהתערבות רפואית או טיפול פסיכולוגי.
  • פסיכוזה שלאחר לידה – תופעה זו מוגדרת כהפרעה נפשית נדירה, אשר מתרחשת בקרב אחת מכל אלף נשים. נשים הסובלות מתופעה זו לרוב היו מטופלות בעבר בשל מחלות נפש או שיש להם היסטוריה משפחתית של הפרעות נפש. תופעה זו מחייבת טיפול רפואי-פסיכיאטרי דחוף, בשל החשש לפגיעת האם בעצמה ובתינוק.

כיצד מטפלים בדיכאון לאחר לידה?

  • הטיפול בדיכאון לאחר לידה מסוג "בייבי בלוז" אינו מצריך התערבות טיפולית כיוון שהוא חולף לאחר מספר ימים.
  • דיכאון לאחר לידה הנמשך מעל חודש או דיכאון לאחר לידה המוגדר כפסיכוזה מצריך טיפול דחוף.

הטיפולים הניתנים כיום לדיכאון לאחר לידה כוללים:

טיפול של פסיכולוג קליני, פסיכותרפיה לסוגיה, טיפול התנהגותי-קוגניטיבי וטיפול בין-אישי.
מטרת הטיפולים היא לאזן את התחושות, רגשות ומחשבותיה של האישה אשר גורמים לה לעצבות ולדיכאון ולנסות לגרום לה להבין ולקבל את המצב החדש כחיובי ולא כסוף העולם באמצעות טיפוח מחשבות וגישה חיובית.

כמו כן, מוצעים כיום גם טיפולים קבוצתיים וקבוצות תמיכה, אשר נשים רבות מוצאות אותם יעילים עבורם וממלאים תפקיד של עוגן איתן בתהליך ההתמודדות וההחלמה המיוחלת.

במקרים בהם הטיפול הפסיכולוגי אינו ייתן את הפתרון, ניתן לשלב טיפול פסיכולוגי עם טיפול תרופתי באמצעות תרופות נוגדות דיכאון, לדוגמא: פלואוקסטין, פארוקסטין, סרטראלין.

ראו גם:
אלח דם בלידה
דיכאון קדם וסתי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: