מהי בדיקת אק"ג?

בדיקת אק"ג

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדיקת אק"ג

בדיקת אק"גבדיקת אק"ג או בשמה המלא בדיקת אלקטרוקרדיוגרם מספקת רישום מדויק של הפעילות החשמלית של שריר הלב. מערכת ההולכה החשמלית של הלב מייצרת מתח חשמלי אותו מאפשר מכשיר הקרדיוגרף למדוד באמצעות הצמדת אלקטרודות לעור הנבדק.

זוהי בדיקה שאינה פולשנית, המספקת מידע חשוב וחיוני אודות בריאות הלב, ומאפשרת לרמז על פתולוגיות שונות כמו למשל הפרעות בקצב הלב דוגמת ברדיקרדיה או טכיקרדיה, ואוטם שריר הלב.

ההנחיות הרפואיות קובעות שכל אישה מעל גיל 75 צריכה לעבור את הבדיקה על מנת לאבחן מצב של פרפור פרוזדורים שמהווה את אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר להיווצרות של קרישי דם מסוכנים.

באילו מקרים מתעורר הצורך בביצוע הבדיקה?

בדיקת אק"ג יש לבצע כאשר מופיעים תסמינים מסוימים שיש בהם להעיד על בעיה לבבית. בין היתר מדובר על התסמינים הבאים:

  • דופק לא סדיר על רקע לא ברור.
  • בעיות מאובחנות במבנה האנטומי של הלב.
  • דופק איטי מדי או מהיר מדי.
  • תרופות מסוימות המשפיעות על פעילות הלב. לכן, יש לוודא שהן אינן מפריעות לביצוע הבדיקה.
  • אבחון של היצרות בעורקים הכליליים.
  • היסטוריה של התקף לב.
  • חסימה של אחד מעורקי הלב.
  • באופן שגרתי בקרב מטופלות שנמצאות בסיכון לפתולוגיות לבביות שונות.
  • במקרים בהם ישנו צורך לעקוב אחרי הטיפול התרופתי או אחרי פעילות קוצב הלב שהושתל בחולה.

כיצד מבוצעת הבדיקה?

את הבדיקה מבצעים אחות, רופא או טכנאי. לפני ביצוע הבדיקה יש להתפשט מפלג הגוף העליון כדי לאפשר את הצמדת האלקטרודות לעור. הנבדקת שוכבת על מיטה ולגופה יחוברו בין 12-15 אלקטרודות באזורים שונים, כגון על הזרועות, על החזה ועל הרגליים. האלקטרודות מוצמדות לעור באמצעים שונים כמו למשל באמצעות ואקום, מדבקות, או רצועות.

במהלך הבדיקה, שנמשכת כרבע שעה, הנבדקת שוכבת ללא תזוזה כדי שלא לשבש את קריאת המכשיר. בסיום הבדיקה יתקבל פלט שאותו יפענח הרופא. הבדיקה אינה כואבת, אך הסרת המדבקות, על אזורי עור עם שיער, עלולה להכאיב מעט. הבדיקה בטוחה לחלוטין, אין לה שום תופעות לוואי או סיכונים ואינה פולשנית בשום אופן.

גם אם הממצאים תקינים: יש לבצע בדיקות מעקב

קיימים מצבי לב שאינם מופיעים באופן רציף במשך כל שעות היממה ולפיכך לא תמיד הן באות לידי ביטוי מבחינה קלינית דווקא במהלך ביצוע הבדיקה. לאור זאת ייתכן כי לאחר הבדיקה הרופא יחליט כי יש לבצע לנבדקת בדיקות המשך כמו למשל הולטר לב, מיפוי לב, או אקו לב.

בגדיקות אלו משמשות את הרופא גם במקרים בהם מתגלים ממצאים חריגים בבדיקת האק"ג, כדי לדייק באבחנה. במקרים חריגים יהיה צורך לבצע בדיקות המשך פולשניות כמו למשל צנתור לב אבחוני. בדיקות ההמשך והבחירה בטיפול המתאיםם הן פונקציה של הממצאים שיעלו בבדיקה בשילוב עם התסמינים הקליניים שמציגה הנבדקת.

בדיקת אק"ג במאמץ – מתבצעת באותו האופן כמו בדיקת אק"ג סטנדרטית כשההבדל היחיד הוא שהיא מתבצעת בזמן שהנבדקת נתונה תחת מאמץ, היות ומצבים בריאותיים מסוימים מתבטאים רק כשהלב מתאמץ להזרים דם ולא במנוחה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן