גלולת היום שאחרי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

גלולת היום שאחרי

גלולת היום שאחריגלולת היום שאחרי הוא כינוי שניתן לכדורים שניתנים לנשים לאחר שקיימו יחסי מין ללא אמצעי מניעה, ושאינן רוצות להכנס להריון (גיל צעיר, יחסי מין ארעיים, נשים שלא רוצות ילדים ועוד). בישראל, החוק מאפשר לבצע הפלות בתנאים מסויימים, ובפועל מתקיימים כ-20,000 הפסקות הריון יזומות בשנה.

אמנם הפלה המתבצעת בידי רופאים, תחת השגחה, אינה נחשבת להליך מסוכן, אך בכל זאת מדובר בתהליך לא נעים ויש בו סיכונים נדירים, אך חמורים (סיכונים הנילווים להרדמה מלאה, ואפילו סיכון מזערי לעקרות).

מטרת הגלולות ליום שאחרי, הוא למנוע את הצורך בהפלה, מכיוון שהיא למעשה מונעת את התפתחותו של הריון. שתי הגלולות הנמכרות בארץ, מזה כעשר שנים, הן הנורלבו ופוסטינור. בשנים האחרונות, השימוש בגלולות היום שאחרי הפך לנגיש ומקובל יותר, כאשר חברות התרופות אפילו מפרסמות את הגלולה בטלוויזיה.

עם העלייה בהכרות הציבור עם האופצייה של גלולת היום שאחרי, עלה באחוזים ניכרים השימוש בה (עם ירידה במקביל במספר ההפלות). יחד עם זאת, התרבו גם מספר המיתוסים והאמונות השגויות לגבי התרופה.

פעולת הגלולה של היום שאחרי

כאמור, גלולת היום שאחרי בעצם מונעת היווצרות של הריון על ידי כך שהיא מונעת ביוץ. במידה והביוץ כבר התקיים, היא מונעת הפרייה של הבייצית על ידי הזרע. בעצם, הגלולה לא מאפשרת לביצית ולזרע לחבור זה לזה לשם יצירת עובר. לכן, בניגוד למיתוס, הגלולה דומה יותר לאמצעי מניעה מאשר להפלה.

כמו כן, לא ניתן להשתמש בגלולה על מנת להפסיק הריון לאחר שההפרייה כבר התרחשה. למרות שמה המבלבל של הגלולה, ניתן להשתמש בה עד 3 יממות לאחר המגע המיני הבלתי מוגן. יחד עם זאת, כמו שחושבים רבים, ככל שלוקחים את הגלולה מהר יותר- כך יעילותה גדולה יותר.

גלולת היום שאחרי – תופעות לוואי

הן לנורלבו והן לפוסטינור כמעט ואין תופעות לוואי, למרות חששותיהן של נשים רבות. רק כ-20% מהנשים יסבלו מתופעות קלות כגון אי סדירות במחזור, תחושת עייפות, כאבי בטן קלים ובחילה. גם כשמדובר בנטילה של הגלולה יותר מפעם אחת בחודש, אין מחקרים שמראים ששימוש חוזר בגלולה גורם לנזק משמעותי, מעבר לעלייה בסיכוי לאי סדירות במחזור.

מיתוס שגוי נוסף הקשור לגלולות הוא שהגלולה מעלה את הסיכוי להריון חוץ רחמי. בפועל, מחקרים הראו שאחוז ההריונות החוץ רחמיים של נשים שלקחו גלולה של היום שאחרי (שלא פעלה כרצוי, והריון נוצר בכל זאת), לא גבוה יותר מאחוז ההריונות החוץ רחמיים בקרב האוכלוסייה כולה, שלא נטלה את הגלולה. כמו כן, גם הסיכון לסיבוכים בהריון או מומים של העובר אינם עולים בעקבות השימוש בגלולה.

מי יכולה להשתמש בגלולת היום שאחרי

למעשה, כל אישה אשר קיימה יחסי מין לא מוגנים יכולה להשתמש בגלולה במידה והיא רוצה למנוע הריון. בניגוד לגלולות למניעת הריון, האסורות לשימוש בקרב נשים מעל לגיל 35 שמעשנות, ובקרב נשים הסובלות ממיגרנות, גלולת היום שאחרי אינה מכילה אסטרוגן, ולכן אינה מסוכנת גם לאוכלוסיות אלה.

יחד עם זאת, חשוב לציין שגלולת היום שאחרי אינה נחשבת לאמצעי מניעה יעיל כמו גלולות למניעת הריון או כמו קונדומים (בהנחה שהקונדום לא נקרע). הלנורלבו והפוסטינור מונעים 7 מכל 8 הריונות לא רצויים.

לעומת זאת, אמצעי מניעה קבועים (גלולות או קונדומים) מונעים 99% מההריונות הלא רצויים. על כן יש להשתמש בגלולת היום שאחרי כאמצעי חירום ולא כאמצעי מניעה. בנוסף, גלולת היום שאחרי אינה מגינה מפני מחלות מין.

ראו גם:

גלולת אלה – גלולת היום שאחרי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: