דיכאון בזמן הריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הריון אמור להיות מאורע משמח. כאשר בני זוג (או אישה) מנסים להיכנס להריון, התשובה החיובית של בדיקת הדם או של הערכה הביתית מעלים תחושות של שמחה והתרגשות, אך לא תמיד השמחה נמשכת לאורך זמן.

הריון נמשך לתקופה ארוכה, תשעה חודשים של שינויים פיזיים ונפשיים, אשר משפיעים בצורות שונות על הנשים ההרות. דיכאון היא אחת מההפרעות הנפשיות הנפוצות ביותר, בעיקר בקרב נשים. בשנים האחרונות עולה התודעה להופעתה של אפיזודה דיכאונית אצל נשים הרות.

המחקרים מראים כי לפחות 12% מהנשים ההרות מפתחות דיכאון או הפרעת חרדה במהלך ההריון. לדיכאון יכולים להיות גורמים הקשורים באופן ישיר להריון, או גורמים שקיימים כל הזמן, אך מתחזקים במהלך ההיריון. כמו כן, משחקים תפקיד גם גורמים פיזיולוגיים האופייניים להריון.

סימפטומים

הסימפטומים האופייניים לדיכאון הם תחושות של עצבות וחוסר יכולת ליהנות. הנשים עסוקות במחשבות שליליות, חסרות תקווה וחסרות אנרגיה. פעמים רבות נוצרות הפרעות שינה והפרעות אכילה (בדרך כלל חוסר תיאבון). על מנת לאבחן דיכאון מג'ורי של ממש, על הסימפטומים להיות קבועים ולהמשך לתקופה של חודש לפחות.

בדיכאון האופייני לתקופת ההריון, נוספים על סימפטומים אלה גם תחושת חולשה וכאבים פיזיים- נשים הרות הסובלות מדיכאון מגיעות לעיתים תכופות יותר לבדיקות רפואיות ונזקקות ליותר התערבויות רפואיות במהלך ההיריון והלידה.

יש לציין, כי לעיתים קשה לאבחן דיכאון בזמן ההריון, משום שחלק מהסימפטומים האופייניים לדיכאון הן תופעות נורמאליות במהלך הריון (למשל, פגיעה בשינה, עיסוק יתר בנושאים הקשורים לגוף או לבריאות, שינוי בהרגלי אכילה וירידה באנרגיה).

גורמים פיזיולוגיים לדיכאון בהריון

חלק מההסבר להתפתחות דיכאון דווקא בתקופת ההריון הוא השינויים ההורמונאליים והאחרים שעוברים במהירות על הגוף. לחלק מהנשים קשה יותר להסתגל לשינויים אלה, ולכן נוצרים מצבים פיזיולוגיים במח אשר יוצרים דיכאון. בדרך כלל ההסבר ההורמונאלי אינו מספיק על מנת להסביר את כל התמונה הדיכאונית.

גורמים נפשיים להתפתחות הדיכאון

  • הצפת תכנים: ההריון מעלה באופן בולט מחשבות שבדרך כלל יכולות להיות מודחקות למקום עמוק יותר בתת-מודע. האישה עשויה לחשוב על יכולתה לשאת את ההריון, על הלידה, על האם שהיא עומדת להיות, על היחסים עם הוריה שלה, על ילדותה ועוד. תכנים אלה עשויים לגרום לדחק, לעיסוק יתר במחשבות שליליות ולהוביל לדיכאון.
  • מחשבות על העובר: אישה הרה חווה ביתר שאת עיסוק בדמיון לגבי הילד שייוולד לה. עיסוק זה עשוי להעלות חרדות לגבי בריאותו, מראהו, אופיו וכדומה.
  • שינוי בדימוי הגוף: בזמן ההריון, הגוף משתנה בקצב מהיר ביותר. נשים עשויות לחוות בצורה קשה את השינויים המהירים של עלייה במשקל, מתיחה של העור שעשויה להשאיר סימנים, שינויים ותופעות בעור וכד'. בנוסף, הגוף הופך מ"רכוש האישה" לכלי קיבול לייצור אחר. האישה נדרשת לחשוב על בריאות העובר, ולוותר על מאכלים או פעילויות שונות שהיא אוהבת על מנת לשמור על העובר, והגוף בעצם יוצא קצת משליטתה.

השלכות של דיכאון בהריון

לדיכאון בזמן ההריון עשויות להיות השלכות הן על האם והן על העובר. ראשית, לאישה קיים סיכוי גדול יותר ללקות בדיכאון שלאחר לידה. כמו כן, הנשים סובלות מיותר בעיות גופניות בזמן ההריון ולאחר הלידה, וקיים סיכוי גבוה יותר ללידה בניתוח קיסרי.

הדיכאון של האם משפיע גם על העובר, אך עדיין לא ברור לגמרי מה מידת ההשפעה. ברור שככל שהדיכאון משמעותי יותר ונובע ממצבי דחק משמעותיים יותר, כך יש יותר סיכוי להשפעה על העובר.

כמו כן, בזמן דיכאון או חרדה הרופאים ממליצים בדרך כלל על נטילת תרופות נוגדות דיכאון, אשר מאפשרות להמשיך בחיים נורמאליים. במקרה הנ"ל של נשים בהריון לעיתים הוראות הרופאים הן אחרות. להרחבה: האם להמשיך ליטול תרופות נוגדות דיכאון בהריון? בכל מקרה, דיכאון בזמן הריון הוא מצב שחשוב לאבחנו בהקדם ולהעניק לאישה טיפול הולם על מנת למנוע קשיים בעתיד.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: