שימוש בתרופות נוגדות דיכאון בהריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שימוש בתרופות נוגדות דיכאון בהריון

שימוש בתרופות נוגדות דיכאון בהריוןמחקרים מראים כי כמות האנשים הסובלים מדיכאון במאה ה – 21 הולך ועולה בהדרגה. בנוסף מראות הסטטיסטיקות כי נשים סובלות מדיכאון וחרדה במידה רבה יותר מגברים. תרופות נוגדות דיכאון מהדור החדש (הפרוזאק שייך לקבוצת תרופות זו) הפכו לזמינות ונפוצות בקרב הציבור.

אלא שנשים שנוטלות תרופות נגד דיכאון עשויות גם להיכנס להריון. במקרה של הריון של אישה הנוטלת תרופות נוגדות דיכאון עולה השאלה האם להמשיך ליטול את הטיפול התרופתי? וכן האם לתרופות נוגדות דיכאון עלולה להיות השפעה מזיקה על העובר?

החשיבות של טיפול תרופתי נגד דיכאון

דיכאון וחרדה הם מצבים נפשיים הגורמים למצוקה רבה בקרב האנשים הסובלים מהם. הפרעות נפשיות אלה עלולות לגרום לפגיעה משמעותית בתפקוד ובאיכות החיים של האדם הסובל מדיכאון.

תרופות נוגדות דיכאון, במיוחד תרופות מהדור החדש (SSRI) מסייעות לאנשים רבים להתגבר על הדיכאון, להרגיש טוב ולהמשיך בשגרת חייהם כפי שהיו רגילים אליה לפני הופעת הדיכאון. חשוב לציין כי דיכאון יכול להיות גם מחלה מסוכנת אשר עלולה להביא את הסובלים ממנה לכדי איבוד הרצון לחיות ולהתאבדות.

דיכאון והריון

אישה הסובלת מדיכאון ומטופלת תרופתית בטיפול נוגד דיכאון שעובד בצורה יעילה ומסייע לה להתגבר על הדיכאון, מומלץ כי לא תעשה כל שינוי בטיפול התרופתי ללא היוועצות ברופא. הפסקת טיפול תרופתי נוגד דיכאון בכל מצב, אך במיוחד בתקופת הריון, עלולה לגרום לחזרה והחמרה של הדיכאון.

אישה בהריון הסובלת מדיכאון עלולה לסכן את עצמה ואת העובר. נשים אשר סובלות מדיכאון נוטות להזניח את עצמן, לא לאכול כמו שצריך, לא להקפיד על בדיקות חיוניות ואף נוטות יותר מנשים אחרות לעשן ולשתות אלכוהול. כל זה, בנוסף לסיכון האובדני, מעלה את סוגית המשך או הפסקת הטיפול התרופתי נוגד הדיכאון.

תרופות נוגדות דיכאון והשפעתן על ההיריון והעובר

המחקרים העוסקים בהשפעתן של תרופות נוגדות הריון על ההיריון והעובר רבים, אך בעלי ממצאים סותרים. סוג אחד של מחקרים מזהיר מפני נזקים ומומים שעלולה נטילה של תרופות נוגדות דיכאון לגרום לעובר. עיקר המומים שנמצאו (בקרב אחוז קטן מאד מהילודים לאמהות שנטלו תרופות נוגדות דיכאון) הם מומים קלים בלב. חשוב לציין כי מדובר בתרופות מסוימות בלבד אשר מעלות את הסיכון למומים אלה, תרופות מסוג פרוקסיטין.

הסוג השני של מחקרים קובע כי אין כל סיכון לעובר בנטילת תרופות נוגדות דיכאון במהלך ההיריון, במיוחד אם מדובר בתרופות מן הדור החדש SSRI שהינן התרופות הנפוצות ביותר נגד דיכאון הקיימות בשוק.

הסיכון המשמעותי היחיד הקיים בפני תינוקות הנולדים לאמהות אשר נטלו תרופות נוגדות דיכאון במהלך ההיריון הוא הסיכון כי העובר התמכר לחומרים המרכיבים תרופות אלה ויזדקק לגמילה. תינוק הזקוק לגמילה מחומרים כימיים שונים זקוק לטיפול שונה ומיוחד על ידי צוות מחלקת הילודים בבית חולים.

תינוקות אלה רגישים יותר, נמצאים במצוקה בתקופת הגמילה ונמצאים בסיכון גבוה יותר לפרכוסים. לכן מתבקשות יולדות אשר נטלו תרופות נוגדות דיכאון במהלך ההיריון לדווח על כך לצוות הרפואי במחלקת היולדות מיד עם הגיען למחלקה, על מנת שהתינוק יקבל את הטיפול המתאים וסבלו יצומצם.

המלצות לנשים שנוטלות טיפול תרופתי נגד דיכאון

מומלץ לאישה הנוטלת נוגדי דיכאון ומתכננת להיכנס להריון לפנות להתייעצות עם הרופא הפסיכיאטר המטפל. ישנם מצבים בהם הרופא ימליץ על הפסקת הטיפול התרופתי ומעבר לסוג אחר של טיפול כגון טיפול פסיכולוגי או טיפול בהיפנוזה כתחליף לטיפול התרופתי.

כמו כן יהיו מצבים בהם הפסיכיאטר ימליץ על שינוי בטיפול התרופתי, שינוי שמומלץ לעשות אותו לפני הכניסה להריון. ניתן ליטול תרופות נוגדות דיכאון בהריון, אך מומלץ להיוועץ עם רופא לפני הכניסה להריון או בשלבים הראשונים שלו.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: