הריון ומחלות לב – מה הקשר?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

גוף האישה עובר שינויים עצומים במהלך חודשי ההריון, במטרה להכין אותו לקראת הלידה ולספק עד שזה יקרה את תנאי הגידול הדרוש עבור העובר. אחת התוצאות של כך היא שורה ארוכה של סיכונים הניצבים בפני האם והעובר גם יחד. קשר שלא תמיד מקבל את תשומת הלב הראויה הוא היחס שבין הריון לבין מחלות לב, שכל אחד מהם עלול להשפיע על השני באופנים שונים.

הסיכון עבור נשים הסובלות ממחלות לב

לא מעט נשים סובלות ממחלות לב, בחלק מהמקרים מבלי שהן מודעות לכך כלל וכלל: ההערות הן שמחלת לב קיימת אצל אחת מבין מאה נשים לערך. מחלות אלה מעצם המהות שלהן מסוכנות לכל אישה באשר היא, אבל אין ספק שבתקופת ההריון הסיכון עלול לעלות פלאים. במהלך חודשי ההריון נפח האדם של האישה והדופק שלה עולים פלאים, כמו גם הסבירות שהיא תסבול מאנמיה

אלו הם תנאים בעייתיים במיוחד עבור נשים הסובלות ממחלות לב, המסכנים בצורה מוחשית אותן ואת העובר שהן נושאות ברחמן. עקב כך נשים הסובלות ממחלת לב צריכות לפנות לקבלת ייעוץ טרם הכניסה להריון, להבין מהרופא המטפל את הדגשים העיקריים ולבצע בדיקות ואבחונים בתדירות גבוהה יותר מאשר נשים הנחשבות לבריאות מהבחינה הזו. 

היבט משמעותי אחר הוא שיש נשים רבות עבורן הסיכון לסבול ממחלת לב במהלך ההריון, או אפילו בעקבותיו, עולה פלאים. ניתן לטעון שהסיכון עולה אצל נשים מבוגרות באופן יחסי. לעיתים יש השפעה לאורח החיים של האישה, שחייב מטבע הדברים להיות יותר ממוקפד במהלך ההריון. 

מצבים דוגמת לחץ דם גבוה, סוכרת הריון או רעלת הריון עלולים להגדיל באופן משמעותי את הסבירות שהאישה תחלה במחלת לב, בין אם בטווח המיידי ובין אם מאוחר יותר. לכן חשוב להשקיע את מירב המאמצים בשמירה על הריון תקין ככל שניתן.

הקושי באבחון מחלות לב

אבחון מחלת לב אינו דבר פשוט על רקע העובדה שלעיתים אנחנו מתעלמים מסימני האזהרה שהגוף שלנו שולח, אם הוא שולח כאלו, עד שכבר נהיה מאוחר מדי. האבחון של מחלות לב נחשב למורכב פי כמה במהלך חודשי ההריון, ולו מכיוון שחלק מאמצעי האבחון העיקריים של הבעיה אינם מתאימים לנשים בהריון. 

כך למשל עבור נשים בהריון לא מבצעים בדיקות אקו לב או אק"ג, שעשויות לספק תשובות חשובות לגבי סוג מחלת הלב, השלב בו היא נמצאת ודרגת החומרה שלה. זו הסיבה שרבים ימליצו לפנות במצבים של חשש לרופא המומחה באבחון ובטיפול במחלות לב המופיעות במהלך ההריון.

האישה חייבת להיות במהלך תקופת ההריון עם האצבע על הדופק, לעיתים תרתי משמע. מצבים של קוצר נשימה, כאבים פתאומיים בחזה או עלייה חסרת הסבר בקצב פעימות הלב נראים לעיתים דוגמת תסמינים "טבעיים" של ההריון, אבל בהרבה מקרים ההיפך הוא הנכון: אלו הם סימני אזהרה שמעידים על כך שמשהו אינו כשורה מבחינה לבבית אצל האישה. 

טיפול במחלות לב בהריון

ההתמודדות עם מחלות לב בהריון נחשבת אף היא למורכבת יותר באשר במקרים סטנדרטיים יותר, זאת עקב המצב הגופני הייחודי בו נמצאת האישה והחשש מהפגיעה בעובר. חלק גדול מהתרופות בהן האישה משתמשת במהלך חייה, כולל לטיפול במחלות לב, אינו מתאים ואף עלול להיות מסוכן במהלך חודשי ההריון. יש מקרים בהם אין מנוס אלא לבצע הליכים פולשניים, בהיעדר תרופה מתאימה שאינה כוללת נזק פוטנציאלי.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן