הקשר בין זיהום באגן ובעיות פוריות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

זיהום באגן ובעיות פוריות

זיהום באגן ובעיות פוריותזיהום באגן, המכונה "מחלת אגן דלקתית" (pelvic inflammatory disease – PID) היא מחלה זיהומית, שכיחה באופן יחסי, התוקפת בעיקר נשים בגיל הפוריות. במחלה זו גורמים זיהומיים שונים גורמים לדלקת באגן ובאיברי מערכת המין הנשית – רחם, חצוצרות והרקמה שסובבת אתם. סימני מחלת האגן הדלקתית הם כאבים ואי נוחות באגן, לעיתים חום וסימני דלקת נוספים.

הסיבות למחלת אגן דלקתית

המחוללים של מחלת אגן דלקתית הם חיידקים המועברים באמצעות מגע מיני. החיידק הנפוץ ביותר כגורם למחלה הוא חיידק הכלימידיה – חיידק קטן תוך תאי שיכול לגרום גם להפרשות מאיבר המין. מחולל נוסף של המחלה, שהפך לנדיר יותר בעולם המערבי ובישראל, הוא חיידק הגונוקוק (הגורם למחלת הזיבה – גונוריאה).

למרות שחיידקים אלו קשורים קשר ישיר למחלת אגן, בדרך כלל החיידיקים המופיעים בקרב החולות במחלה כוללים זנים רבים של חיידקים, שרבים מהם נמצאים באופן שגרתי בנרתיק בדרכי המין. גורמי סיכון נוספים הקשורים באופן נדיר יותר להתפתחות של מחלת אגן דלקתית הם החדרה של התקן תוך רחמי (IUD) וזיהום ברחם לאחר הריון (אנדומטריטיס)

כאשר נעשית אבחנה של מחלת אגן דלקתית הטיפול כולל בדרך כלל מספר תרופות אנטיביוטיות, הפעילות כנגד החיידקים המעורבים בהתפתחות המחלה. קיימים מספר שילובים אפשריים, היעילים כנגד החיידקים שמזהמים את איברי האגן.

פגיעה בפוריות בעקבות מחלת אגן דלקתית

במקרים רבים, קשה במיוחד לאבחן מחלת אגן דלקתית. הכאבים יכולים להית מינימלים בלבד, והאישה לא תסבול מחום או מסימנים אחרים. לעיתים קרובות האישה כלל לא תפנה לבדיקת רופא משפחה או רופא נשים. עם זאת, גם מחלת אגן דלקתית קלה יכולה לגרום סיבוכים שייגרמו לפגיעה בפוריות. התהליך הדלקתי ברחם ובייחוד בחצוצרות מוביל ליצירת הידבקויות ברחם וצלקות, שיכולים להוביל לחסימה של החצוצרות. חסימה כזו לא תאפשר מעבר תקין של הבייצית אל הרחם, ולכן תפגע בפוריות, ותגרום לקשיים בלתי מוסברים ונסיונות חוזרים ונשנים להרות.

אבחנה של חסימה בחצוצרות בעקבות מחלת אגן דלקתית נעשית בדרך כלל באמצעות צילום רחם וחצוצרות. הבדיקה מבוצעת על ידי רופא נשים ורנטגנלוג במשותף. במהלך הבדיקה מוזרק חומר ניגוד אל חלל הרחם של האישה הנבדקת.

חומר הניגוד מצולם ללא הפסקה בסדרה של צילומי רנטגן נמשכים ("שיקוף"). במצב תקין נתין לראות מילוי של חלל הרחם, מעבר של חומר הניגוד לחצוצרות ושפיכה של חומר הניגוד לחלל הבטן (החצוצרות פתוחות בחלק הסופי שלהן, בקרבת השחלה). במקרה של חסימת חצוצרות בעקבות זיהום באגן לא יראה חומר ניגוד בבטן ולא יהיה מעבר תקין של החומר בחצוצרות.

מהם הפתרונות?

מחלת אגן דלקתית עם חסימה של החצוצרות איננה סוף פסוק בניסיון להרות ולהוליד ילדים. קיימות היום שיטות רבות ומתוחכמות המאפשרות לידה גם לנשים שעברו זיהום אגני בלתי מאובחן, וסובלות מחסימה דו צדדית של החצוצרות. אצל נשים צעירות עם חסימות קלות ניתן לנסות ולפתוח את החסימה בניתוח גניקולוגי.

כאשר אפשרות זו איננה עומדת על הפרק, הפתרון היעיל והנפוץ ביותר הוא הפרייה חוץ גופית (In-Vitro Fertilization- IVF). בהפריה חוץ גופית נשאבות ביצייות שהבשילו מהשחלה של אישה, שמקבלת טיפול הורמונלי מקדים כדי לאפשר הבשלה של ביצייות רבות. הבייציות שנאספו מופרות מחוץ לגוף, ולאחר מכן מוחזרים העוברים ישירות אל רחמה של האישה, שם הם מתפתחים להריון תקין. שיטה זו מאפשרת "עקיפה" של  החצוצרות – אין צורך במעבר של הבייצית מהשחלה לרחם דרך החצוצרה.

בכל אופן, כדאי להיות מודע לאפשרות של מחלת אגן דלקתית, ולטפל בה במידת הצורך כדי מנוע סיבוכים רפאויים עתידיים שיכולים להשפיע על פוריות האישה.

ראו גם:
סקטוסלפינקס – עלול להיות הגורם לקשיים בכניסה להריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: