דלקות חוזרות בדרכי השתן

דלקות חוזרות במערכת השתן

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלקות חוזרות במערכת השתן

דלקת במערכת השתן היא הפרעה נפוצה ביותר המופיעה בעיקר אצל נשים. דלקת במערכת השתן היא מצב בו אחד ממרכיבי מערכת השתן מזדהם – הכליות, השופכנים, שלפוחית השתן או השופכה, ובדרך כלל הזיהום מופיע בשלפוחית השתן.

דלקות חוזרות במערכת השתןדלקת בדרכי השתן שכיחה בעיקר אצל נשים בגלל המבנה האנטומי שלהן – הקרבה בין פי הטבעת לשופכה מאפשר לחיידקים רבים להגיע אל מערכת השתן ולגרום לזיהום. כמו כן, דלקות חוזרות במערכת השתן מופיעות אצל אנשים עם פגמים אנטומיים, אשר לא מאפשרים לדרכי השתן לשמור על הסטריליות שלהן ומאפשרים לזיהומים להגיע לשם ולגרום לדלקת.

מהי דלקת חוזרת בדרכי השתן?

דלקת חוזרת בדרכי השתן מוגדרת כמעל 2 אירועים ב-6 חודשים או מעל 3 אירועים בשנה. בדרך כלל מדובר בזיהום חוזר והקפדה על טיפול מונע וכללי זהירות מאפשרת להפחית את שיעור החזרות של המחלה. דלקות חוזרות שכיחות בעיקר בנשים צעירות עם מערכת שתן תקינה, או בגברים ונשים עם פגם אנטומי המגביר את הסיכון למחלה.

גורמי סיכון לדלקת חוזרת בדרכי השתן

דלקת בדרכי השתן נגרמת לאחר שחיידקים (בעיקר חיידקי מערכת העיכול כמו E. coli) מגיעים אל מערכת השתן ומתיישבים בה.

באופן כללי, לגוף מנגנונים שונים למנוע את התיישבות חיידקים אלה במערכת השתן, אך לעתים החיידקים מצליחים להתגבר על מנגנוני ההגנה ולגרום לדלקת וזיהום. קיימים מספר גורמי סיכון לדלקות חוזרות בדרכי השתן:

  • קיום יחסי מין – נשים המקיימות יחסי מין בתדירות גבוהה נמצאות בסיכון רב לפתח דלקות חוזרות בדרכי השתן. במקרים אלה הדלקת מופיעה לאחר קיום יחסי מין, והסיבה לכך היא שבמהלך קיום יחסי המין עלולים להיות מועברים חיידקים אל דרכי השתן ולגרום לדלקת. כמו כן, שימוש בקונדום המכיל קוטלי זרע גורם לפגיעה באוכלוסיית החיידקים הטבעית של הנרתיק ומגביר את הסיכון לכניסת מזהמים אחרים העלולים לגרום לדלקת בדרכי השתן.
  • פגם אנטומי – אנשים עם פגם אנטומי כמו ריפלוקס או פגמים אחרים המונעים משלפוחית השתן להתרוקן כראוי נמצאים בסיכון מוגבר לדלקות חוזרות בדרכי השתן. בדרך כלל מזהים את הפגמים האלה בשלב מוקדם ומתקנים אותם על ידי ניתוח.
  • טיפול לא מלא בדלקת הקודמת – לעתים הטיפול בדלקת בדרכי השתן לא בוצע באופן מושלם, והדלקת חוזרת לאחר תקופה קצרה. מקרים אלה מופיעים לאחר שהמטופלים לא השלימו את הטיפול האנטיביוטי או שהטיפול לא בוצע על ידי אנטיביוטיקה מתאימה. במקרים כאלה, חשוב מאוד לקחת תרבית שתן על מנת להתאים את האנטיביוטיקה בצורה האופטימלית ולהדגיש את חשיבות נטילת הטיפול באופן מלא.

טיפול בדלקות חוזרות בדרכי השתן

קיימות מספר דרכים לטפל בדלקות חוזרות בדרכי השתן:

  • השתנה לאחר קיום יחסי מין – אחת ההמלצות הפשוטות והיעילות ביותר להימנעות מדלקת בדרכי השתן היא מתן שתן מיד לאחר קיום יחסי מין. בצורה זו, השתן "שוטף" את הנרתיק מהחיידקים שהוחדרו פנימה במהלך החדירה, ומונע את התפתחות הדלקת.
  • מתן מנת אנטיביוטיקה לאחר קיום יחסי מין – דרך נוספת להתמודד עם דלקת חוזרת על רקע יחסי מין היא מתן מנה אחת של אנטיביוטיקה לאחר קיום יחסי המין. בדרך זו ניתן להפחית באופן משמעותי את הזיהום בדרכי השתן ולמנוע את הדלקות החוזרות.
  • טיפול קצר לאחר הופעת הסימפטומים – קיימים רופאים הממליצים דווקא על טיפול אנטיביוטי קצר של 1-2 ימים לאחר חזרת הסימפטומים.
  • מינון נמוך של אנטיביוטיקה למשך תקופה ארוכה – טיפול המקובל במקרים קשים בהם לא ניתן להשתלט על הזיהומים על ידי סוגי טיפול אחרים. במקרים אלה מומלץ לקחת את האנטיביוטיקה לפני השינה, אז תשהה בשלפוחית השתן זמן רב יותר ויושג אפקט מרבי.

ראו גם:
תסמונת שלפוחית השתן הכאובה
טיפולים לדלקת בדרכי השתן

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן