גרדת הריון Pupp

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

גרדת הריון pupp

גרדת הריון puppגרדת הריון Pupp (Pruritic Urticarial Papules and Plagues), היא מונח רפואי לתופעת גרדת בזמן ההיריון, המשפיעה על אחוז אחד לפחות מהנשים בהריון.

זוהי תופעה שאינה נוחה אך די בלתי מזיקה. היא מתחילה בדרך כלל בשליש השלישי של ההיריון, סביב השבוע ה-25, ועלולה להימשך עד כשבועיים לאחר הלידה.

במקרים חמורים, Pupp ידוע אף כהתפרצות פולימורפית של הריון, פריחה רעילה של הריון או כתוצאה מהריון בגיל מאוחר.

גורמים ל-Pupp

הגורמים המדויקים ל-Pupp אינם ידועים. התופעה אינה נובעת ממצב של רעלת הריון, מחלות אוטואימוניות, הפרעות הורמונאליות או מומים בעובר. מספר חוקרים טוענים כי המצב נגרם בשל מצב בדופן הבטן הפוגע ברקמת החיבור וגורם לתגובה דלקתית.

מחקר אחד הוכיח כי ניתן למצוא DNA עוברי זכרי בביופסיות עור של הפריחה. מאחר ושבעים אחוזים מהנשים הסובלות מתופעה זו ילדו בנים, ההשערה החדשה היא כי ה-DNA של עובר זכר, פועל כגירוי עור.

תסמינים, סימנים ומאפיינים של Pupp

התסמינים הנפוצים של גרדת הריון Pupp כוללים:

  • עור גבשושי אדום בעל כתמים גדולים של כוורות מגרדות.
  • גרוד חמור הנמשך בדרך כלל כשבוע, למרות שהפריחה עצמה עשויה להישאר כחודש עד חודש וחצי.
  • הפריחה מתפתחת בדרך כלל בסימני מתיחה, אך עלולה להופיע גם על הירכיים, הישבן, הטבור, החזה, סביב הפטמה והזרועות. כפות הידיים והרגליים בדרך כלל אינן מושפעות מהמצב.
  • התופעה נפוצה יותר בקרב נשים הרות עם תאומים, ובקרב נשים עם הריון ראשון.
  • החדשות הטובות הן כי Pupp אינו פוגע בתינוק ורק לעיתים רחוקות מופיעה שוב התופעה בהריונות הבאים.

אבחון של Pupp

האבחנה היא קלינית. כלומר, היא מבוססת אך ורק על מראה הפריחה. לא קיימות בדיקות מעבדה המזהות Pupp, וביופסיות עור אינן מבוצעות בדרך כלל, אלא אם כן קיימת מחלוקת לגבי האבחנה.

האבחון כולל בדיקות של הופעת אקזמה ויראלית, פרונקלים וגרדת, מצב של הרפס או מצב של קשיי נשימה. בדרך כלל בודק הרופא את ממצאי ההיסטוריה הרפואית של המטופלת על מנת למצוא רמזים למצב זה או למצב חמור יותר.

אם הפריחה המופיעה אינה אופיינית ל-Pupp, יש לשקול מצבים אחרים והרופא יבצע אבחנה מבדלת למצב של התפרצות דרמטיטיס של הריון, סעפת, דלקת עור ממגע, תגובה לסמים, או אבעבועות רוח.

טיפול ב-Pupp

למרות שהפריחה והגרדת בדרך כלל נעלמים בתוך שבועיים לאחר הלידה גם ללא טיפול, נשים פונות לעיתים קרובות לטיפול לשם הקלה על התסמינים בעקבות הגירוד העז. קורטיקוסטרואידים מקומיים נחשבים לטיפול ראשוני ל-Pupp במקרים בהם הגירוד הוא מקומי. טיפולים אחרים אשר עשויים לספק הקלה על התסמינים כוללים שימוש בקומפרסים קרים, רטובים, ותערובת של שיבולת שועל למריחה על האזור.

הטיפול למקרים קשים יותר כולל קרמים חזקים או משחות סטרואידים בהם יש להשתמש בדרך כלל עד חמש או שש פעמים ביום על מנת להקל על הגרדת ולמנוע את התפשטות הפריחה. כאשר הפריחה מטופלת, ניתן ורצוי לשנות את הטיפול לתדירות וחוזק נמוכים יותר.

במקרים חמורים, יינתנו סטרואידים יומיים לבליעה על מנת לשלוט בגרדת. אנטיהיסטמינים לבליעה לשם טיפול בגרדת הם בדרך כלל פחות יעילים מסטרואידים, אך עשויים להיות שימושיים בלילה על מנת לסייע לשינה.

סיכונים

נשים הסובלות מ-Pupp יכולות להיות בטוחות שלמרות המצב המטריד, אין מדובר במחלה רצינית והיא תיפתר סמוך לאחר הלידה. אין סיכונים או סיבוכים מוגברים לאישה או לעובר כתוצאה מהגרדת. כמו תמיד, על המטופלת לשטוח את חששותיה או שאלותיה בנוגע למצב בפני הרופא על מנת לקבל את הטיפול האישי המתאים ביותר.

ראו גם:
בעיות ותופעות בעור בזמן ההריון
מהי בדיקת NIPT ומתי היא מתבצעת?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: