שיעור יתר בקרב נשים

שיעור יתר בקרב נשים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שיעור יתר בקרב נשים

שיעור יתר בקרב נשיםהופעה של שיעור יתר בנשים יכולה להיות מביכה, מפריעה ומציקה. נשים רבות סובלות משיעור יתר ומחפשות מענה רפואי או קוסמטי. שיעור היתר מכונה בשפה הרפואית "הירסוטיזם" (Hirsutism). שיעור יתר יכול להתבטא בהופעת שיער בתבנית גברית – בשפם, בסנטר, לחיים, אוזניים, חזה, גב, ידיים ורגליים.

אופי השיעור יכול להשתנות מאישה לאישה – החל בשיער דליל על הסנטר ועד לשיער מרובה דמוי זקן של ממש. לעיתים קרובות, שיעור יתר נוצר כתוצאה מהפרעות באיזון ההורמונאלי והשפעה מרובה מהרגיל של הורמוני המין הגבריים (המכונים אנדרוגנים), כדוגמת טסטוסטרון.

סיבות לשיעור יתר

הורמוני המין מיוצרים בגוף האישה בשני איברים מרכזיים – השחלה ובלוטת יותרת הכליה (האדנרל). לכן, נהוג לחלק את הסיבות לשיעור יתר לשלוש: סיבה שמקורה בהפרעה שחלתית, סיבה שמקורה בהפרעה ביותרת הכליה, ומקרים בהם אין סיבה ברורה לשיעור היתר (שיעור יתר אידיופטי).

מחלת השחלות הפוליציסטיות

הסיבה השחלתית הנפוצה ביותר לשיעור יתר היא מחלת השחלות הפוליציסטיות. מחלה זו מופיעה עם מחזורים לא סדירים, הפרעות בפוריות, השמנה ושיעור יתר. הפרעה שחלתית במחלה זו גורמת לאובדן השליטה של בלוטת יותרת המוח על השחלות, ותפקוד לא תקין שלהן, עם פגיעה בביוץ. במחלה מופיע גם ייצור יתר של הורמוני המין הגבריים ביותרת הכליה.

בשחלות, עיקר ייצור האנדרוגנים מתרחש בחלק המרכזי, נטול הבייציות, המכונה סטרומה. גדילה של הסטרומה מעבר לשיעור המקובל יכולה להוביל ליצירת יתר של אנדרוגנים. דבר זה מתרחש בעיקר בקרב נשים בגיל המבוגר. אצל נשים שלאחר הפסקת הווסת, הפעילות השחלתית הרגילה שבה מיוצרים פרוגסטרון ואסטרוגן לסירוגין פוסקת, אך ייצור האנדרוגנים נמשך ולעיתים אף מתגבר. תופעה זו תורמת לשיעור היתר בתבנית הגברית הנצפית לעיתים קרובות אצל נשים מבוגרות.

גידולים שונים בשחלה יכולים להפריש אנדרוגנים, ובייחוד טסטוסטרון. גידולים אלו בדרך כלל נדירים למדי, ומהווים חלק קטן מגידולי השחלה. גידולים שיכולים לגרום לשיעור יתר הם גידולים של תאי סרטולי וליידינג, גידולים של תאי הנבט (המופיעים בעיקר בנשים צעירות) וגידולים נדירים נוספים.

לעיתים הגידולים אינם מייצרים בעצמם הורמוני מין, אלא מגרים את השחלה התקינה לייצר אותם. ציסטה שחלתית המופיעה בהריון ונקראת theca lutein cyst יכולה גם היא להפריש הורמונים ולהוביל לשיעור יתר.

בלוטת יותרת הכליה

מחלות של בלוטת יותרת הכליה הגורמות לשיעור יתר כוללות את המחלה הגנטית השכיחה (באופן יחסי) – "היפרפלזיה מולדת של יותרת הכליה" – CAH. במחלה זו חוסר באנזים המבוטא ביותרת הכליה גורם לפגיעה ביכולת הכליה להפוך את הורמוני המין הגבריים להורמוני מין נשיים.

במחלה זו נמצא גם חוסר בהורמון קורטיזול, שייצורו מערב גם הוא את האנזים שחסר במחלה. מחסור חמור באנזים מופיע כבר בלידה, כאשר התינוק נולד עם איברי מין לא ברורים. מחסור קל יכול להופיע בבגרות עם שיעור יתר (adult onset CAH). מחלת קושינג, שבה נוצרים הורמונים סטרואידים בכמות גדולה ביותרת הכליה יכולה להוביל גם לייצור מוגבר של הורמני מין וגדילה של שיער בתבנית גברית.

שיעור יתר אידיופטי

כאשר תבנית של שיעור יתר מופיעה בנשים בלי הפרעה בתפקוד יותרת הכליה או השחלה, וכאשר המחור החודשי סדיר, מדובר על "שיעור יתר אידיופטי" – כלומר מסיבה רפואית לא ידועה. למרות שמו של מצב זה, לעיתים קרובות ניתן לשער את הסיבה לתופעה.

רמות גבוהות מהרגיל של האנזים 5-אלפא-רדוקטאז גורמות להפיכתו של הורמון המין הגברי העיקרי, טסטוסטרון להורמון מין בעל פעילות חזקה יותר לנשים רבות עם שיעור יתר מסיבה לא ברורה יש רמות גבוהות מהרגיל של אנזים זה.

טיפול בשיעור יתר

הטיפול הרפואי בשיעור יתר איננו מוצלח כל כך. תרופות שונות משמשות לטיפול בתופעה, בדרגות הצלחה משתנות. כאשר נמצאת סיבה רפואית ברורה – כמו גידול בשחלה, יש לטפל כמובן בגורם הראשוני לשיעור היתר.

התרופות פועלות בכמה מנגנונים שונים: הפחתה בייצור האנדרוגנים (הורמוני המין הגבריים), הגברה של פירוק האנדרוגנים, חסימה של פעילות האנדרוגנים בגוף, פגיעה במערכת האנזימים הפועלת על האנדרוגנים בגוף (כדוגמת 5-אלפא-רדוקטאז) וכדומה.

גלולות משולבות למניעת הריון משמשות באופן נרחב לטיפול בשיעור יתר. מנגנון הפעילות של הגלולות נובע מחסימת ייצור הורמוני במוח (גונדוטרופינים), שמשפעלים את ייצור הורמוני המין הנשיים והגבריים כאחד.

הגלולות מכילות הורמוני מין נשיים בלבד (אסטרוגן ופרוגסטרון), ולכן נצפית ירידה בייצור הורמוני המין הגבריים. שיעורי ההצלחה של טיפול זה נעים סביב 50%, ואף יותר. תרופות אחרות מעכבת באופן יישיר את ייצור ההורמנים במוח. קבוצת תרופות זה נקראת "אגוניסטים לגונדוטרופינים".

חסימה של הקולטנים להורמוני מין גבריים אפשרית גם היא. תרופות החסומות את הקולטנים והפעילות של אנדרוגנים (בשיטות ביולוגיות שונות) כוללת את התרופות ספירונולקטון, פלוטמיד ,פינסטריד ועוד. אפשרויות טיפוליות בתרופות נוספות הפועלות במגוון מנגנונים קיימות גם הם.

בטיפול מכני בשיעור יתר מנסים להפחית את כמות זקיקי השערה, וכך להפית את רמת השיעור באופן לא רפואי. שיטות שונות כוללות הסרת שיער בלייזר, טיפולים חשמליים שונים, משחות וקרמים, הסרת שיער בשעווה, ועוד. שיפורים קוסמטים שונים הופכים את השיטות המכניות הבלתי רפואיות לכואבות פחות, עם מיעוט תופעות לוואי.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן