צרבת בזמן ההריון

צרבות בהריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

צרבות בהריון

צרבות בהריוןצרבת, היא כאב "שורף" המופיע בבית החזה ועולה למעלה. הצרבת היא תופעה נפוצה ביותר בהריון אשר נגרמת על ידי עליית חומצת קיבה אל הוושט, וכתוצאה להופעת הכאב האופייני.

הצרבות אופייניות למהלך ההריון בשל השינויים ההורמונליים והפיזיים המופיעים עם התקדמות ההריון, ולרוב לאחר סיום ההריון הצרבת נפסקת. הטיפול בצרבת במהלך ההריון הוא בעיקר טיפול מניעתי, על ידי שינוי שגרת החיים ושימוש בתרופות במידת הצורך.

ביטוי הצרבת בהריון

צרבת במהלך ההריון נחשבת לתלונה נפוצה ביותר, אשר מופיעה אצל נשים רבות. הצרבת היא כאב המתאפיין בתחושת שריפה, המתחיל לרוב מחלקה התחתון של עצם החזה ועולה כלפי מעלה. לעיתים, לאחר הופעת הצרבת יכולה להופיע חוסר נוחות והרגשה לא נעימה, אך רוב הנשים מסתדרות עם התופעה הזו בצורה טובה.

הצרבת מופיעה בעיקר בתחילת ההריון, כאשר מופיעים השינויים ההורמונליים המשמעותיים ובסוף ההריון, כאשר הלחץ התוך בטני גובר והופך למשמעותי ביותר. בכל מקרה, חשוב לזכור שלרוב צרבת היא תופעה אשר נפתרת לבד, אינה דורשת בירור רפואי ונחשבת לחלק טבעי ממהלך ההריון.

הגורמים לצרבת

צרבת המופיעה במהלך ההריון נגרמת בעיקר מהשינויים ההורמונליים והגופניים המופיעים כתוצאה מההריון:

  • חולשה זמנית של שריר השוער  – במהלך ההריון (ובעיקר בתחילתו) רמת ההורמון פרוגסטרון עולה. הפרשת הפרוגסטרון חיונית על מנת לשמור על תקינות ההריון והיא גורמת בין היתר להרפיית שרירים חלקים, כמו הרחם. מסיבה זו, בתחילת ההריון מופיעה חולשה בשריר השוער, האחראי למנוע מעבר תוכן מהקיבה אל הוושט, ומופיעה הצרבת.
  • האטת הפריסטלטיקה – מלבד חולשת השוער, הפרוגסטרון משפיע גם על תנועת הפריסטלטיקה, שהיא תנועה גלית של שרירי מערכת העיכול שתפקידה להעביר את המזון הלאה. אחת התיאוריות היא שהאטת הפריסטלטיקה מאפשרת ספיגה טובה יותר של המזון, שבמהלך ההריון אמור כמובן לספק גם את העובר. בכל מקרה, האטת הפריסטלטיקה גורמת לכך שהמזון יישאר זמן רב יותר בקיבה ובוושט, וכתוצאה יופיעו צרבות.
  • עליה בלחץ התוך בטני – בשלבים המתקדמים יותר של ההריון, העובר כבר גדול, הבטן יוצאת החוצה והלחץ התוך בטני עולה. כתוצאה מכך, מופעל לחץ רב יותר על הקיבה, אשר גורם לעליית המזון למעלה אל כיוון הוושט ולהופעת צרבת.

מניעה וטיפול לצרבות

צרבת היא תופעה טבעית לחלוטין, אך ניתן בהחלט למנוע אותה ולהקל עליה במספר דרכים:

  • ארוחות קטנות – אכילת ארוחות קטנות תפחית את כמות המזון בקיבה ולכן פחות תוכן קיבה יוכל לעלות למעלה ולגרום לצרבת. מומלץ לאכול מספר גדול של ארוחות קטנות, כך שכמות הקלוריות היומית תישאר גבוהה אך בכל ארוחה נפח המזון יהיה קטן.
  • הימנעות מסוגי מזון שמחמירים את הצרבת – מזון מטוגן, משקאות מוגזים, מיצי פירות ומאכלים מתובלים ידועים כמחמירים את הצרבת ומומלץ להימנע מהם. ההימנעות ממאכלים אלה היא רק בתקופות בהן הצרבת מופיעה, וניתן כמובן להמשיך לאכול אותם לאורך שאר תקופת ההיריון (בה לא מופיעה צרבת).
  • שתייה מרובה – שתייה מרובה חשובה תמיד, וגם במקרים של צרבת יכולה להקל על התחושה הלא נעימה.
  • אכילת סיבים – אכילת סיבים תזונתיים יכולה לסייע להפחתת העצירות ולריקון מהיר יותר של מערכת העיכול, ובכך להקל על הצרבת.
  • שינה בראש מורם – נשים רבות מדווחות על שיפור בצרבת לאחר שישנו עם ראש בזווית, ובכך מנעו מעבר קל של חומצות הקיבה אל הוושט.
  • שימוש בטבליות טאמס ונוגדי חומצה אחרים- במקרים קשים, ובעיקר לקראת סוף ההריון, נשים רבות משתמשות בטבליות נוגדות חומצה כמו טבליות טאמס. השימוש בטבליות אלה מפחית את חומציות הקיבה ובכך מקל על הצרבת, וניתן להשיגן בכל בית מרקחת וללא מרשם רופא.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן