שלוש השנים הראשונות לחיי הילד, הן הזמן המדהים להתפתחותו. ההתרחשויות הקורות במהלך שנים אלו, נשארות עם הילד לכל החיים. מסיבה זו, חשוב ביותר לצפות בסימני עיכובים בפיתוח, ולהתייעץ עם רופא אם קיים חשד לבעיות. ככל שהילד מקבל טיפול מוקדם יותר, כך ההתפתחות שלו תהיה טובה יותר.
עיכוב התפתחותי נחשב לרשמי כאשר הילד אינו מגיע לאבני הדרך ההתפתחותיות שלו בזמן הצפוי. אם הילד מפגר באופן זמני מאחור, אין הדבר נחשב לעיכוב התפתחותי. עיכוב יכול להתרחש באזור אחד או אזורים רבים של תפקוד, למשל, מוטוריקה גסה או עדינה, כישורי שפה, כישורים חברתיים או כישורי חשיבה.
מצב זה מאובחן בדרך כלל תוך הנחיות קפדניות על ידי רופא, אם כי ההורה הוא הראשון להבחין כי הילד אינו מתקדם מקצב שווה לילדים אחרים באותו הגיל. אם הורה סבור כי ילדו "איטי" או "מתעכב מאחור", יש להתייעץ עם רופא הילדים.
במקרים מסוימים, הרופא יכול לאבחן את העיכוב במהלך הבדיקה בקליניקה שלו. במקרים אחרים ידרשו מספר בדיקות ואולי אף הפניה למומחה התפתחותי, על מנת לוודא כי העיכוב אינו זמני.
בעיות התפתחותיות נפוצות
למרות שקיימים מספר תחומי אזורים התפתחותיים, העיכוב בדיבור, שימוש נכון בשפה, עיכוב מוטורי עדין וגס ועיכובים התפתחותיים אישיים וחברתיים, נחשבים לבעיות התפתחותיות עיקריות.
ילדים בעלי אבחנת פיגור שכלי, סובלים לעיתים קרובות מעיכובי התפתחות משולבים. יחד עם זאת, מנת משכל נמוכה אינה קשורה תמיד לעיכובים. כשניים עד שלושה מתוך מאה ילדים סובלים מנכות נפשית, וילדים בעלי מנת משכל של 55 או נמוך מכך, עשויים לסבול מסיבה פיזיולוגית לעיכוב. חלק מהילדים חווים עיכוב התפתחותי בשל פגמים בכרומוזומים, כגון תסמונת דאון, או תסמונת אלכוהול עוברית.
מידע נוסף – בעיות התפתחות באתר 0-15
עיכובי דיבור ושפה
עיכובים התפתחותיים בדיבור ובשפה נפוצים לעיתים קרובות בקרב ילדים הסובלים מנכויות התפתחותיות. עשרה אחוזים מהפעוטות חווים בעיות דיבור ושפה. ההתפתחות החברתית והחינוכית של ילדים עם עיכוב בדיבור ושפה, עלולה להיות הרסנית באופן משמעותי, גם כאשר מדובר בעיכובים קלים. כך שזיהוי וטיפול מוקדם הם חיוניים.
אבחנה קלינית של דיבור מעוכב ובעיות שפה בקרב ילדים, כולל ירידה בשמיעה ואוטיזם, מהווים גורמים אפשריים אחרים לעיכוב בהתפתחות.
כל הילדים הסובלים מעיכוב בדיבור ובשפה צריכים לעבור בדיקת שמיעה. אובדן שמיעה חושי מולד עלול לגרום לעיכוב בדיבור ובשפה. תכניות הקרנת שמיעה לפעוטות אמורות לסייע בקביעת אבחנה חדה.
אובדן שמיעה
כמחצית מכל הילדים בגיל הרך סובלים מירידה בשמיעה כתוצאה מדלקת אוזן תיכונה. כישורי השפה מושפעים מאובדן השמיעה, ולמעלה משליש מהילדים הסובלים מחירשות חד צדדית, נכשלים בלימודים. ככל שאובדן השמיעה מאובחן מוקדם יותר, כך ניתן לטפל טוב יותר במצב.
אוטיזם
ילדים הסובלים מעיכוב בדיבור ובשפה צריכים לקבל אבחנה למוגבלויות קוגניטיביות. קיים קשר הדוק בין יכולות חברתיות ורגשיות, לבין התפתחות קוגניטיבית, חושית ושפה. ילדים שאינם מסוגלים לתקשר באופן יעיל, עלולים לסבול מבעיות במגעים מילוליים עם הסביבה.
עיכובי התפתחות חברתית מהווים את המאפיינים העיקריים של אוטיזם. חשוב לחפש קשר בין ניתוק שפה לבין כישורי הסתגלות חברתיים והתנהגות מוטורית. אוטיזם הוא הפרעה נפוצה מורכבת ביותר, ולילדים אוטיסטים קיים ליקוי תקשורת משמעותי.
הפרעה התפתחותית נרחבת נפוצה פי שניים או שלושה יותר מאוטיזם, אך היא פחות חמורה. כאשר התנהגויות הדומות להפרעת אוטיזם נוכחות עם ליקויי דיבור ופיתוח שפה, יתכן שקיימות תסמונות והפרעות אחרות, למשל אספרגר, הפרעת מפרקת ילדות ותסמונת רט.
בעיות בתפקוד שרירים
בעיות בתפקוד מוטורי של דיבור, המשולבות עם תפקוד שרירים, קיימות בקרב ילדים עם שיתוק מוחין ומצבים רפואיים אחרים. תפקוד שרירים לקוי מוביל לשרירי פה חסרי קואורדינציה.
קשיים מילוליים
לקות למידה מילולית קשורה לעיתים קרובו לבעיות דיבור ושפה בקרב ילדים בגיל הרך. ילדים הסובלים מלקות למידה פרטנית, כגון ילדים הסובלים מפיגור קשה או אוטיזם, עלולים להציג תסמיני ניתוק בכישורים התפתחותיים.
לדוגמה, שפה ומיומנויות מוטוריות עלולות להתעכב, וחוסר הצלחה בלימודים עלול לשקף את הניתוק בין הישגים בלימודים ויכולת אינטלקטואלית כללית. עיכובים בשפה ובתחומים קוגניטיביים עלולים להעיד על אבחון התפתחות נוירולוגית המתאפיינת בלקות למידה שאינה מילולית. במקרים כאלה, יתכן שהילד סובל מליקוי ביכולת תפיסה חזותית מרחבית.
בעיות נוירולוגיות עשויות להיות נוכחות כאשר היקף הראש של הילד גדל מהר מידי או לאט מידי. למרות שעיכובים פיסיים וקוגניטיביים עלולים להתרחש יחד, לא קיים קשר הכרחי ביניהם.
מצבים נוירולוגיים או רפואיים
בהפרעה התפתחותית בשפה, לא ניתן לייחס לקוי בשפה למצב רפואי נוירולוגי או כללי. קיים קצב איטי של התפתחו שפה ודיבור אשר מתחיל מאוחר ומתקדם באיטיות.
ילדים הסובלים מהפרעה בהתפתחות השפה, יסבלו בהתאמה אף מתפקוד קוגניטיבי המתבטא באמצעים שאינם מילוליים או ביצועיים. דפוסים שונים של פגיעה בשפה והפרעות שפה התפתחותיות, מאופיינות על פי פרופילים שונים של נקודות חוזק וחולשה לשוניות.
גורם יוצא דופן להפרעת שפה נרכשת הוא תסמונת אפילפטית אשר נקראת תסמונת לנדאו-קלפנר. ילדים עם תסמונת זו מפתחים כישורי שפה טיפוסיים, אשר לאחר מכן מתדרדרים. מאפייני מצב זה עלולים להתבלבל עם אוטיזם.
עיכוב מוטורי
עיכובים מוטוריים נפוצים ביותר בגילאי חצי שנה עד שנה וחצי. באמצעות אבחנת הפרופיל ההתפתחותי של הילד, הרופא עשוי לפתח אבחנה מבדלת. עיכובים מוטוריים מוקדמים מהווים לעיתים קרובות סימן לחוסר תפקוד נוירולוגי.
מצבים כגון שיתוק מוחין וניוון שרירים עשויים להיות קיימים במצבים אלו. אם לא קיים עיכוב מוטורי, הילד אינו סובל משיתוק מוחין. כאשר קיים עיכוב מוטורי לצד עיכובים התפתחותיים בתחומים אחרים, יש לבדוק את הילד לפגיעה בראייה או נכות נפשית.
מה גורם לעיכוב התפתחותי?
עיכוב התפתחותי עלול לנבוע מסיבות רבות ושונות, כגון גורמים גנטיים דוגמת תסמונת דאון, או סיבוכי הריון ולידה, למשל פגים או זיהומים. יחד עם זאת, לעיתים קרובות, הגורם המדויק אינו ידוע. גורמים מסוימים, אם לא נתפסו מוקדם מספיק, עלולים לגרום לעיכובים התפתחותיים, כגון אובדן שמיעה הנובע מדלקות אוזניים כרוניות, או הרעלת עופרת.
כיצד ניתן להתמודד?
אם הורה חושד כי ילדו עשוי להתעכב, עליו להתייעץ עם רופא הילדים, רופא מומחה בהתפתחות והתנהגות או נוירולוג ילדים. אם נראה כי הילד "מאבד את הקרקע" או במילים אחרות, מתחיל לאבד את כישורי הפעולות אותן ביצע בעבר, יש להתייעץ עם רופא באופן מיידי.
ככל שהילד יאובחן מוקדם, ניתן להתחיל בקבלת שירותים התפתחותיים ולבצע תכנית רפואית אשר תשפר את מצב הילד. הטיפול נקבע באופן ייחודי לכל ילד, לאחר שבוצעה אבחנה מדויקת.
ראו גם:
מחלת פנילקטונוריה