דלקת קרום המוח בתינוקות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלקת קרום המוח

דלקת קרום המוחדלקת קרום המוח (Meningitis) הינה מחלה אשר מפחידה הורים לתינוקות רבים. הדלקת פוגעת במעטפות המוח וחוט השדרה, עקב גורמים מזהמים (בקטריאליים או ויראליים).

בדרך כלל, זיהום זה יהיה שכיח יותר בקרב אוכלוסיות בעלות מערך חיסוני נמוך, כמו תינוקות, פעוטות וקשישים. בקרב תינוקות שכיחות המחלה הרבה ביותר היא בגילאי חצי שנה עד תשעה חודשים.

דלקת קרום המוח ויראלית (Aseptic Meningitis) הינה שכיחה יותר בתינוקות וילדים בהשוואה למחלה ממקור חיידקי, ונחשבת לקלה יותר. הנגיפים אשר עלולים לגרום לדלקת קרום המוח הם חזרת, חצבת, אדמת ואף וירוסים הגורמים לאבעבועות רוח. מעורבות מעטפות המוח יכולה לקרות גם במצבים של סיבוכי מחלות טריוויאליות יותר, במיוחד בקרב תינוקות אשר המערכת החיסונית שלהם אינה בשלה מספיק.

מתי דלקת קרום המוח יכולה להתפתח?

ההידבקות באחד מסוגי החיידקים יכולה להתרחש בעקבות נשאות של ילדים הקרובים לתינוקות. פעמים רבות חיידק המניגוקוק אשר יכול להופיע באמצעות חמישה זנים וסוגים שונים, נמצא בלוע ילדים בריאים לכאורה, יתפרץ ויגרום לזיהום קשה בעקבות גורמים שאינם ידועים די צורכם.

העלייה בשכיחות ההתפרצות נעשית במיוחד בחורף ובאביב. חיידק שכיח יותר בקרב תינוקות הינו המופילוס אינפלואנזה אשר גורם לדלקת קרום המוח בילדים עד גיל חמש. גם הוא נמצא אצל ילדים נשאים ומועבר באמצעות התעטשות, נשיקות או שיעול.

חומרת המחלה נקבעת על פי גיל הילד, כך שככל שהילד צעיר יותר כך רמת הסיכון הינה גבוהה יותר. דלקת קרום המוח אשר נגרמת ממניגוקוק הינה מסוכנת מכיוון שישנם ילדים מסוימים אשר לא יגיבו לטיפול האנטיביוטי הניתן. מעבר לאותם עשרה אחוזים אשר נמצאים בסיכון למוות, ישנם עוד אחוזים לא מעטים של ילדים אשר יסבלו מתופעות לוואי בעקבות המחלה כמו פרכוסים, שיתוק ופיגור שכלי.

מכיוון שהאבחון המהיר הינו קריטי ומשמעותי במקרה של תינוקות, יש להתייעץ עם הרופא במידה ומופיעים תסמינים מחשידים, גם אם המדובר על אי שקט או אדישות שאינה מוסברת. אצל תינוקות, המחלה עלולה להתבטא רק בבליטה של המרפס הקדמי ותו לא. במקרה של תינוקות, כאשר ישנו חשד יתבצע באופן מהיר ניקור מותני בכדי לשלול או לאשרר בוודאות את הימצאותה של דלקת קרום המוח.

תסמינים, טיפול והתמודדות

תסמיני המחלה יהיו חום גבוה, כאב ראש אשר מתלווה לקשיון עורף, בחילות, הקאות ובלבול, עד כדי עילפון. תסמינים אלה יכולים להופיע באופן פתאומי או להתפתח תוך מספר ימים. קיים חיסון כנגד דלקת קרום המוח הנגרמת ממניגוקוק, אולם הוא נמצא כלא יעיל ביחס לזני החיידקים הנמצאים בארץ.

החיסון ניתן רק לחולים אשר נמצאים בקבוצת סיכון ובעלי נטייה מוגברת לפתח את המחלה כמו חולים מבוגרים או תיירים הנוסעים לארצות בעלות סיכון. חיסון כנגד אינפלאונזה נמצא בשימוש בארץ, בשכיחות גבוהה יותר, כאשר הוא ניתן לתינוקות בגילאי חודשיים, ארבעה חודשים, חצי שנה ושנה. חיסון זה נחשב ליעיל יותר, והוכח כי שכיחות המחלה ירדה בעקבות הכנסתו לסל הבריאות.

נמצא גם חיסון כנגד פנאומקוק, הנקרא פרבנר, אשר הינו רחב טווח ופועל כנגד מספר סוגים. גם חיסון זה ניתן לתינוקות, החל מגיל חודשיים ועד שנתיים. חיסון זה נמצא יעיל כנגד כל המחלות הנגרמות מחיידק זה כמו דלקת ריאות ודלקות אוזניים חריפות. אם ישנה הידבקות בדלקת קרום המוח, הטיפול המיידי הינו אנטיביוטיקה. בעקבות סיכוני המחלה, ישנה המלצה להורים לנסות למנוע את התרחשותה. את התינוקות הרכים לא מומלץ לחשוף לסביבות הומות אדם, או בקרבת יתר לקבוצת ילדים גדולה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: