אבנים בדרכי המרה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

לאחרונה החלו להופיע אצל סימה כאבי בטן חריפים, המופיעים בפתאומיות. מזה שבוע היא שמה לב שלאחר ארוחה דשנה מופיעים אצלה כאבי חזקים בבטן –בעיקר בצד ימין. סימה חששה מאוד מכאבים אלו – מה יכולה להיות הסיבה לכאביה?

סימה היא גננת במקצועה, בת 48 עם חמישה ילדים, השוקלת 95 ק"ג. היא סרה למשרדו של הרופא, כדי שימצא מזור למחלה.

לאחר סדרת שאלות קצרות, החליט הרופא לשלוח את סימה לבדיקת על קול (Ultra Sound), כדי לברר האם היא סובלת מאבנים בדרכי המרה.

אבני מרה

מלחי מרה הם חומרים המופרשים מהכבד דרך כיס המרה אל מערכת העיכול שלנו, ומסייעים בספיגת שומנים וויטמינים (ויטמין A, ויטמין E, ויטמין K וויטמין D) אל תוך הגוף. לפעמים, הצטברות של חומרים בדרכי המרה יכולה ליצור אבן שתחסום את צינורות המרה ותוביל לתהליך דלקתי באזור.

אבנים בדרכי המרה – קבוצת סיכון

מי יסבול מאבני מרה? אבני מרה יכולים להופיע אצל כל אישה. יחד עם זאת, קיימים מספר מאפיינים המעידים על נשים שנמצאות בסיכון גבוה לאבנים כאלו – והן מרכיבות "טיפוס אופייני" עם אבנים בדרכי המרה. סימנים אלו זכו לשם ארבעת ה – F'ים, על פי שמם באנגלית:

  • Female – אישה. אבני מרה מופיעות אצל נשים בשכיחות גבוהה יותר מאשר אצל גברים.
  • Forty  – אבני מרה מופיעים בשכיחות גבוהה יותר בגילאי הארבעים.
  • Fertile – פוריות. שכיחות אבני מרה גבוהה בגיל הפוריות. אבני מרה יכולות להופיע גם במהלך הריון. נמצא, שהורמוני מין נשיים מעלים את הסיכון לפיתוח אבנים.
  • Fat – השמנת יתר בקרב נשים הינה אחד מגורמי הסיכון לסבול מהופעת אבנים בדרכי המרה.

אבחון אבנים בדרכי המרה

איך יוכל הרופא לדעת שאת סובלת מאבנים בדרכי המרה? ראשית הרופא יערוך תחקור רפואי דקדקני וישאל אותך לאופי הכאבים שלך ולתסמינייך.

האם הכאבים מופיעים בדרך כלל לאחר ארוחה? (כאבים הנובעים מאבני מרה נוטים להופיע לאחר ארוחה ולהיעלם לאחר מספר שעות) היכן ממוקם הכאב? (הכאב האופייני לאבנים במרה מופיע בעיקר בצד הימני העליון של הבטן, מקום משכנם של כיס המרה ומערכת צינורות המרה) האם סבלת מתסמינים נוספים מלבד הכאב? (אבני מרה יכולים לגרום גם לבחילה והקאות).

לאחר שהרופא יסיים את סדרת השאלות, ניתן יהיה להיעזר בבדיקה גופנית, הבדיקה יכולה להיות תקינה לחלוטין, או עם רגישות בבטן הימנית. אמצעי עזר שיעמדו לראשות הרופא יהיו אמצעי הדמיה שונים, ובעיקר בדיקת על קול (Ultra Sound), שיכולה לזהות ולאבחן את הימצאותם של האבנים.

טיפול

הטיפול באבני המרה נשמע אולי מפחיד, אבל למעשה הוא פשוט למדי. במקרים שבהם אבני המרה אכן גורמות לכאבים (לעיתים קרובות אבנים שנמצאות בדרכי המרה הן תמימות לגמרי, לא ידועות לאישה שבגופה הן נמצאות, ולא משפיעות על בריאותה בשום צורה שהיא), אפשר לטפל בהן בטיפול תרופתי או בניתוח.

התרופה לאבני מרה היא בעצמה סוג של מלח מרה – ursodeoycholic acid – הנמכרת תחת שם המסחרי Ursolit (אורסוליט). תרופה זו עוזרת בהמסת של האבנים, ובהסרתה של החסימה בדרכי המרה, בדרך כלל תוך מספר שעות בלבד. אולם, אליה וקוץ בה – תרופה זו עוזרת לעיתים קרובות לטווח הקצר בלבד, ואבני המרה נוטות לחזור ולהופיע אצל החולה.

הטיפול הכירורגי הוא הטיפול המומלץ והמקובל יותר באבני מרה המלוות בסימפטומים. בניתוח כורתים את כיס המרה, ומשאירים מעבר של מלחי המרה ישירות מהכבד אל מערכת העיכול. ניתן לחיות עד מאה ועשרים שנה ללא כיס מרה, מכיוון שלא מדובר באיבר חיוני לגוף הנכרת בלית ברירה, אלא בניתוח פשוט שנועד להקל על החולה. הניתוח נעשה בשיטה לפרוסקופית, ולכן משאיר צלקות מזעריות בלבד.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן