לידת תאומים – מה הדרך המועדפת ללידה?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

כיצד עדיף ללדת תאומים?

כיצד עדיף ללדת תאומים?מרבית הנשים מעדיפות ללדת בלידה רגילה, ללא ניתוח. בדרך כלל התערבות רפואית משמעה גם סיכון מוגבר לסיבוכים שונים, וכל ניתוח כרוך בסיכון לזיהום, דימום וכדומה. למרות זאת, מקרים רבים מחייבים התערבות של הרופא המיילד – ולעיתים אין מנוס מניתוח קיסרי.

מקובל היום, למשל, שכל אישה שמשקל עוברה מעל 4.5 ק"ג עוברת ניתוח קיסרי, כדי למנוע סיבוכים הקשורים למעבר העובר בתעלת הלידה. בנוסף, עוברים הנמצאים במצג עכוז נולדים בניתוח קיסרי, ולא בלידה רגילה, כדי להפחית את שיעור הסיבוכים לאם ולעובר.

מחקר גדול שפורסם לפני מספר שנים הצביע באופן חד משמעי על ידירה בתחלואה ותמותה של עוברים במצג עכוז שנולדים בניתוח – מחקר שהשפיע באופן עמוק על הדרך בה מתייחסים רופאים מיילדים לאפשרות של ניתוח קיסרי אל מול לידה רגילה.

אופנה חדשה התופסת תאוצה בציבור הרחב (בייחוד בארצות הברית), היא ניתוח קיסרי מתוכנן גם כאשר אין לכך הוריה (אינקציה) רפואית ברורה. נשים רבות מעדיפות ניתוח מתוכנן, עם לידה שזמנה ידוע וקבוע – על פני ילידה וגינלית רגילה ומפתיעה. מידת ההיענות לתביעות של נשים המעוניינות ללדת באופן זה תלוי ברופא המטפל וגישתו הרפואית.

מה הדרך הטובה והבטוחה ללידת תאומים?

מה בנוגע ללידת תאומים? האם יש דרך מומלצת ללידה כזו? לידה של תאומים קשורה באחוזי סיבוך גבוהים יותר מלידה רגילה – האם יש בכך כדי להצדיק לידה בניתוח קיסרי מתוכנן בכל לידת תאומים?

שאלה זו תלויה קודם כל במצג בו נמצאים העוברים לפני הלידה. במידה והעובר הראשון נמצא במצג עכוז (כלומר – ישבנו מכוון לכיוון תעלת הלידה) – מקובל לערוך ניתוח קיסרי בכל מקרה, בדומה למצג עכוז בתינוק בודד. אבל, האם יש יתרון ללידה בניתוח קיסרי גם כאשר העובר הראשון במצג ראש, והעובר השני במצג עכוז?

על שאלה זו ניסו החוקרים לענות במחקר חדש שפורסם בכתב העת הרפואי המוביל  "The New England Journal of Medicine".  במחקר זה השתתפו כ – 2,800 נשים, שחולקו באופן אקראי לשתי קבוצות.

קבוצה אחת תוכננה לעבור ניתוח קיסרי אלקטיבי, ואילו לנשים בקבוצה השנייה תוכננה לידה וגינלית רגילה. אצל כל הנשים התאום הראשון היה במצג ראש לפני הלידה (אחרת, כאמור, שיטת הלידה הנבחרת היא ניתוח קיסרי בכל מקרה).

החוקרים השוו בין הקבוצות השונות ביחס למספר תוצאות חמורות ומצערות של לידה שהסתבכה: מותו של העובר או התינוק, ותחלואה משמעותית של התינוק בעקבות הלידה (למשל: נכות כתוצאה מהפרעה בזרימת הדם למוח). בניתוח הנתונים נמצא שכ – 90% מהנשים שתוכננו ללידה בניתוח קיסרי אכן ילדו בניתוח, וכ – 43% מהנשים שתוכננו ללידת בלידה רגילה ילדו לבסוף בניתוח קיסרי.

ההשוואה בין הקבוצות הצביעה על מסקנות מעניינות: לא נמצאו הבדלים בין בנשים שתוכננו ללדת בניתוח קיסרי לבין הנשים שתוכננו ללדת בלידה רגילה ביחס לסיכון לתמותה של העובר והתינוק, וגם לא נמצאו הבדלים בעלי משמעות סטטיסטית ביחס לתחלואה של התינוק שנולד.

מאידך, לא נמצאה עלייה משמעותית בתחלואה ובתמותה של נשים בקבוצה הניתוח הקיסרי, בהשוואה לנשים בקבוצת הלידה הרגילה. עם זאת, חשוב לזכור שאחוז ניכר מקרב הנשים שתוכננו ללדת בלידה וגינלית ילדו לבסוף בניתוח קיסרי.

מה עדיף?

מה ניתן להסיק ממצאי מחקר זה? ככל הנראה, אין יתרון ללידה בניתוח קיסרי על פני לידה רגילה, כאשר התאום הראשון במצג ראש. שיעורי הסיבוכים הגבוהים יותר בלידת תאומים אינם מופחתים בלידה בניתוח קיסרי. נראה, שאין מקום לקביעת ניתוחים כאלו באופן שגרתי לכל אישה בהריון, אלא אם כן זה הוא אכן רצונה של האשה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: