צניחת שלפוחית השתן

צניחת שלפוחית השתן

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

צניחת שלפוחית השתן

צניחת שלפוחית השתןשלפוחית השתן הוא איבר חלול באגן שמאחסן שתן. הלחץ שנוצר כאשר שלפוחית השתן מתמלאת, גורם לדחף להשתין. בעת מתן שתן, השתן צריך לעבור משלפוחית השתן דרך השופכה.

אצל נשים, הקיר הקדמי של הנרתיק תומך בשלפוחית השתן. קיר זה יכול להיחלש או להשתחרר עם הגיל. מתח גופני משמעותי, כגון לידה, יכול גם לפגוע בחלק זה של קיר הנרתיק. אם המצב מידרדר, שלפוחית השתן עלולה לצנוח, ללא יכולת תמיכה, ויורדת לתוך הנרתיק.

 צניחת שלפוחית השתן (cystoceles) מופרדות לארבע קבוצות על פי המרחק בו שלפוחית השתן משתפלת לתוך הנרתיק.

  • במצב הקל רק חלק קטן של שלפוחית השתן משתפל לתוך הנרתיק.
  • בדרגה הבינונית, שלפוחית השתן משתפלת מספיק ומסוגלת להגיע לפתח הנרתיק.
  • דרגה חמורה יותר היא כאשר שלפוחית השתן בולטת החוצה מהגוף דרך פתח הנרתיק.
  • במצב החמור ביותר כל השלפוחית בולטת לחלוטין מחוץ לנרתיק.

גורמים לצניחת שלפוחית השתן

צניחת שלפוחית השתן נפוצה יותר כאשר היא קשורה לגיל המעבר. לפני גיל המעבר, גופן של הנשים מייצר את הורמון האסטרוגן, אשר מסייע לשמור על השרירים באזור הנרתיק. גופן של הנשים מפסיק לייצר אסטרוגן לאחר גיל המעבר, ושרירים אלו נוטים להיחלש כתוצאה מכך.

ישנם גורמים נוספים אשר קשורים, בדרך כלל, לצניחת שלפוחית השתן, כמו לידה. לידה הוא הגורם הנפוץ ביותר לצניחת שלפוחית השתן. תהליך הלידה לוחץ על רקמות הנרתיק והשרירים, התומכים בשלפוחית השתן של אישה.

הצניחה עלולה להתרחש גם עקב מאמץ: הרמת חפצים כבדים, מאמץ בעת פעולת מעיים, שיעול כרוני או עצירות.

מהם התסמינים?

הסימפטום הראשון שנשים עם צניחת שלפוחית שתן, בדרך כלל שמות לב לכך, הוא נוכחות של רקמה בנרתיק, שנשים רבות מתארות כמשהו שמרגיש כמו כדור.

תסמינים אחרים של צניחת שלפוחית השתן כוללים: אי נוחות או כאב באגן, רקמה בולטת מהנרתיק (הרקמה עשויה להיות רגישה ועלולה לדמם), קושי במתן שתן, תחושה ששלפוחית השתן אינה ריקה מיד לאחר הטלת שתן (ריקון לא מלא), בריחת שתן (דליפת שתן במהלך התעטשות, שיעול, או מאמץ), דלקות תכופות בשלפוחית השתן, משגל מכאיב (dyspareunia) וכאב גב תחתון.

אבחון וטיפול אפשרי

כל אישה שמבחינה בסימפטומים של צניחת שלפוחית השתן, צריכה לראות רופא. צניחת שלפוחית השתן נפוצה וקשורה בצניחה של איברים אחרים באגן האישה. לפיכך, טיפול רפואי הנעשה בזמן מומלץ בכדי להעריך את חומרת הבעיה, ולמניעת סיבוכים בעיתיים הנגרמים עקב חולשת רקמת השריר והנרתיק. איברים שצונחים לא יכולים לרפא את עצמם, והרוב מחמיר עם הזמן.

ישנם מספר טיפולים זמינים בכדי לתקן את צניחת שלפוחית השתן. צניחה קלה של שלפוחית השתן ללא כאב או אי נוחות, בדרך כלל אינה דורשת טיפול רפואי או כירורגי. הרופא עשוי להמליץ לאישה עם צניחת שלפוחית השתן להימנע מהרמה או מאמץ כבד, למרות שיש מעט עדויות התומכות בהמלצה זו.

במקרים שהם חמורים יותר, הרופא לוקח בחשבון גורמים שונים, כגון גיל האישה, בריאות כללית, העדפת טיפול, וחומרה בכדי לקבוע את הטיפול המתאים.

טיפולים לא ניתוחיים לצניחת שלפוחית השתן כוללים:  מתקן pessary  אשר הינו מכשיר שמונח בתוך הנרתיק ומחזיק את שלפוחית השתן במקום. יש להסיר את המתקן ולנקות מדי פעם בכדי למנוע זיהום.

קרם אסטרוגן משמש בדרך כלל יחד עם מתקן ה-  pessary בכדי למנוע זיהום ואת שחיקת הנרתיק. חלק מהנשים לא אוהבות פתרון זה, מכיוון שהוא לא נוח או נופל בקלות. ישנן נשים אשר מטופלות בתחליפי אסטרוגן, מכיוון שהאסטרוגן מסייע לחזק ולשמר את השרירים בנרתיק.

אולי יעניין אותך:

בריחת שתן

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן