כאבים ברצפת האגן

כאבים ברצפת האגן

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

כאבים ברצפת האגן

כאבים ברצפת האגןכאבים ברצפת האגן נובעים לעיתים קרובות בשל הפרעות שרירים ושלד אשר עלולות שלא להיות מאובחנות במהלך בדיקות גניקולוגיות רגילות.

הערכה נכונה מקלה על אבחנת נקודות עווית או לחץ ופיזיותרפיה משיגה בדרך כלל שיפור משמעותי באיכות החיים של נשים הסובלות ממצב זה. זוהי תופעה שכיחה בקרב נשים, והיא גורמת לתסמינים שונים אשר עשויים להיות מאובחנים באמצעות בדיקת צוואר הרחם.

תסמיני הכאבים עשויים לדרוש טיפולים רפואיים או התערבויות כירורגיות.

הגורמים לכאבי רצפת אגן

כאבים בשרירי רצפת האגן מוכרים היטב כגורם פוטנציאלי של כאבי אגן כרוניים וחמורים, הנובעים מבעיות שלד וליקויים בתפקוד השרירים, הגורמים לכאב אקוטי וכרוני.

רצפת האגן מורכבת משרירים משורטטים, רצועות ורקמות חיבור התומכות באברי האגן כנגד כוח הכבידה ולחץ, ויש לאפשר הרפיה לשם תמיכה באברי המין בעת לידה, או בזמן פעילות מאומצת, תוך שמירה על המיקום האנטומי של מבנה האגן.

המכאניקה המורכבת של תפקוד שרירי האגן משתנה בעקבות פעילויות יומיומיות הכרוכות בהרמת חפצים כבדים ולידה נרתיקית התורמת לפגיעות ונזק בשרירי האגן. גורם נוסף לכאבים הוא פציעת שרירי סרעפת האגן.

במקרים אחרים עלול הגורם להיות פשוט תגובה לחוסר תפקוד שרירי האגן בשל פגיעה במספר מנגנונים העלולים להוביל להתכווצות. אלו כוללים, אך אינם מוגבלים, לפגיעה טראומטית בנרתיק, ניתוחי אגן, תאונות, פעילות הכרוכה בישיבה ממושכת, הפרעות הליכה, פגיעה טראומטית בגב או באגן, יציבה לקויה, אסימטריה שרירית, אתלטיקה מוגזמת והתעללות מינית ממושכת.

פציעה המובילה לכאבים ברצפת האגן מתחילה בשלב אקוטי, המאופיין בתגובות דלקתיות והפרעה למערכת החיסונית. הפציעה עלולה להתבטא בעווית הגורמת לדלקת נוספת, שחרור הנוירוטרנסמיטר ורגישות מערכת העצבים המרכזית.

השלב השני בהתפתחות הפגיעה הוא השלב שבמהלכו מתפתח הכאב והופך לתסמונת כרונית. כאבים ברצפת האגן עשויים לנבוע אף כתגובה לתסמונות נפוצות אחרות של כאבים כרוניים כגון מחלות מעי רגיז, דלקת בשלפוחית השתן וציסטות.

מהם התסמינים של כאבי רצפת אגן?

התסמינים כוללים:

  • דחיפות במתן שתן, כולל הססנות, עצירת זרם שתן, כאבים בעת מתן שתן או התרוקנות שאינה מלאה.
  • עצירות, מאמץ בעת מתן צואה או כאבי מעיים.
  • כאב שאינו מוסבר בגב התחתון, באזור האגן, אזור אברי המין או פי הטבעת.
  • כאב במהלך או לאחר קיום יחסי מין, אורגזמה או גירוי מיני.
  • התכווצויות שרירים הגורמות לעווית בשרירי רצפת האגן.

תופעות לוואי של תרופות מסוימות, כגון תרופות נוגדות דיכאון טריציקליות דוגמת אלטרול, אימיפראמין ואחרים, עלולות להחמיר את התסמינים.

כיצד מאבחנים?

רופאים חייבים לשמור על רמת חשד גבוהה למקורות האפשריים של הכאבים באגן, ולא להתעלם מבדיקת השלד, על מנת לקבוע את האבחנה המתאימה. כאבים והפרעות אחרות הקשורות בשרירי רצפת האגן מזוהים לעיתים קרובות באמצעות בדיקת היסטוריה רפואית ובדיקת רצפת האגן.

טיפול בכאבי רצפת אגן

הטיפול מתחיל בשיקום של ביופידבק, טכניקות הרפיית שרירים וטיפול ברקמות הרכות. במהלך הטיפול, המטופלת מתבקשת לכווץ ולהרפות את שרירי האגן. אלקטרודות חיצוניות משמשות על מנת לפקח על הפעילות החשמלית של האגן ולספק ביופידבק חזוי או שמיעתי.

המטרה העיקרית של הטיפול היא לשפר את מודעות המטופלת לתפקוד רצפת האגן. ברגע שאישה מסוגלת לזהות מצב של כיווץ לעומת מצב של שרירי אגן רגועים, היא יכולה לשלוט טוב יותר בתפקוד רצפת האגן.

שיטות טיפול בפיזיותרפיה לכאבי רצפת אגן כוללות עיסוי. המטפלים מבצעים עבודת רקמות רכה ומדריכים את המטופלת לתרגל מתיחות. טכניקות אלו יעילות ביותר להרפיית נקודות לחץ והקלת כאבים.

ניתן לקבל כלי עיסוי המאפשרים טיפול עצמי בבית על בסיס קבוע. במקרים מסוימים, פעילות גופנית מסייעת לטיפול בחוסר האיזון של השרירים והשלד, ומקלה על התכווצות ממושכת.

אפשרויות טיפול תרופתי לתפקוד הלקוי של רצפת האגן מתחילות עם תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידיות כגון ציקלובנזפרין, אלטרול או בלופן. טיפולים תרופתיים אחרים, המותאמים בהתאם להיסטוריה הרפואית של האישה וחומרת הכאבים, משפרים את המצב. טיפול נוסף המתבצע באמצעות מספר הזרקות של לידוקאין על נקודות הלחץ, עם או בלי קורטיזון, נחשב אף הוא לטיפול יעיל.

קראו עוד:

קנדידה בנרתיק

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן