סקירת מערכות שלישית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

סקירת מערכות שלישיתעד לאחרונה היה מקובל לערוך במהלך ההריון מספר בדיקות אולטרסאונד באופן שגרתי, כשבין היתר מדובר בבדיקת שקיפות עורפית המבוצעת בין השבוע ה11-14 להריון, סקירת מערכות מוקדמת המבוצעת בין השבוע ה- 14-16 להריון וסקירת מערכות מאוחרת המבוצעת בין השבוע ה 20-23 להריון.

בשנים האחרונות יותר ויותר נשים הרות מחליטות לעבור סקירת מערכות שלישית אותה מבצעים בטרימסטר האחרון להריון, בין השבוע ה-32 לשבוע ה-34. סקירת מערכות שלישית לא מומלצת לביצוע באופן שגרתי בכל הריון על ידי משרד הבריאות ולכן ניתן לבצע אותה רק באופן פרטי כאשר יש לכך התוויה או כאשר המטופלת מעוניינת בכך מסיבותיה האישיות.

מה ההבדל בין הסקירה השלישית לסקירות האחרות?

במהלך סקירת מערכות שלישית נבדקים כל איברי העובר בדיוק כמו בסקירת המערכות המוקדמת וסקירת המערכות המאוחרת, אך ניתנת תשומת לב מיוחדת לכליות, חדרי המוח, מערכת השתן ומערכת העיכול.

חשוב לציין כי הסקירה השלישית לא באה להחליף את הסקירה המוקדמת והמאוחרת בשום פנים ואופן וזאת כיוון שרוב המומים המולדים מאובחנים באמצעות סקירות אלו. כמו כן, חשוב מאוד להבין כי ישנו יתרון משמעותי באבחון כמה שיותר מוקדם של מומים במידה וישנם.

אבחון מוקדם של מומים מאפשר בחלק מהמקרים להגיש טיפול מוקדם ובמקרים אחרים להפסיק את ההריון בשלב מוקדם יחסית כאשר באופן כללי הפלה מלאכותית עדיפה עשרת מונים על לידה שקטה. בבדיקה השלישית ניתן לגלות מספר מומים שלא ניתן לאבחן בבדיקות המוקדמות יותר, בדגש על גמדות ומומי מוח ולב.

באילו מצבים מבצעים את הסקירה השלישית?

את סקירת המערכות השלישית יש לבצע כאשר קיימת לכך התוויה רפואית. התוויה רפואית לביצוע סקירת מערכות שלישית מתקבלת בדרך כלל כאשר בהריון הקודם התגלו מומים במבנה העצמות, במוח, בלב וכיוצא באלה או כאשר התגלו ממצאים מחשידים בבדיקות קודמות בהריון הנוכחי, המצדיקות בירור נוסף בשלב מתקדם יותר של ההריון.

כפי שציינו, בחלק ניכר מהמקרים הבדיקה מבוצעת מבלי שיש לכך הצדקה רפואית כלשהי, ביוזמת המטופלת בלבד. הבדיקה כיום לא כלולה בסל הבריאות ולכן נשים המעוניינות לעבור את הבדיקה צריכות לשלם עליה מכיסן הפרטי.

מדוע מומלץ לבצע את הבדיקה?

אמנם רוב המומים המולדים מאובחנים באמצעות הבדיקות האחרות, אך בכל זאת ישנם מומים הנחשבים לנדירים יחסית, שניתן לאבחן אך ורק במהלך הטרימסטר השלישי להריון. בנוסף לכך, סקירת מערכות שלישית היא בדיקה לא פולשנית, שלא מעמידה את המטופלת או את העובר בסיכון כלשהו. אי לכך, מבחינה תיאורטית, מי שידה משגת לשלם עבור הבדיקה, תוכל רק להרוויח ממנה.

רבים לא יודעים זאת, אבל עד לפני זמן לא רב כל כך, סקירת המערכות המוקדמת, שכיום מבוצעת כעניין שבשגרה כמעט בכל ההריונות, לא תמיד הוצעה לכלל הנשים ההרות. ייתכן לפיכך שזהו רק עניין של זמן עד שגם הסקירה השלישית תיהפך לסטנדרט.

מי מבצע את הסקירה השלישית?

את הבדיקה יכול לבצע אך ורק רופא מומחה שעבר הכשרה מיוחדת ומוסמך לבצע בדיקת סקירת מערכות. לרמת הניסיון של הרופא המבצע את הבדיקה ישנה השפעה רבה על התועלת הצפויה ממנה. בדרך כלל כאשר נוצר אמון בין הרופא שביצע את הסקירה הראשונה והשנייה לבין המטופלת, יהיה זה אותו הרופא שיבצע גם את הסקירה השלישית.

סך הכול נמשכת הסקירה ארבעים דקות ומהלכה אינו שונה מסקירת מערכות מאוחרת. הסקירה השלישית מבוצעת בגישה בטנית ורק במקרים חריגים בלבד תבוצע בגישה לדנית (נרתיקית).

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: