על הסיכון לשבץ מוחי בקרב נשים הנוטלות גלולות למניעת הריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

על הסיכון לשבץ מוחי בקרב נשים הנוטלות גלולות למניעת הריוןבשנת 2013 עלה לכותרות סיפורה של א.ב מחיפה, שלקתה בשבץ מוחי חמור, שכמעט עלה לה בחייה. א. ב, בת 34 בסך הכול רצתה להגן על עצמה מפני הריון לא רצוי ולכן נטלה גלולות למניעת הריון באופן קבוע. בנוסף לכך, נהגה לעשן מספר סיגריות מדי יום במהלך העשור שקדם לאירוע. לרוע מזלה, לא הייתה מודעת לכך שבנוסף לשני גורמי הסיכון הנ"ל, היא סבלה מנטייה מולדת לקרישיות יתר של הדם.

כששחזרה את פרטי האירוע, דיווחה א.ב כי בבוקר היום שבו לקתה בשבץ מוחי, חשה כאבי ראש חמורים אך לא שיערה בנפשה כי לקתה בשבץ. בשלב מסוים, ניסתה לומר לחבריה למשרד כי כואב לה הראש, אך לא הצליחה להוציא הגה. למראה מצוקתה הבהילו אותה לבית החולים רמב"ם בחיפה ושם התברר כי היא לא מסוגלת לשלוט בפלג הגוף הימני שלה או לתקשר באופן קוהרנטי.

תוך זמן קצר כבר היה ברור כי ישנו קריש דם שחוסם עורק חשוב במוחה ולפיכך נעשו ניסיונות להמיס אותו באמצעות תרופות. לרוע המזל, הקריש היה גדול מדי ולפיכך א.ב נאלצה לעבור ניתוח מוח להסרת הקריש באופן מכני. הודות לטיפול המהיר שקיבלה, ניצלו חייה של א.ב אך כל עיכוב במתן הטיפול יכול היה לעלות לה בחייה.

כיצד ניתן להפחית את הסיכוי ללקות בשבץ על רקע נטילת גלולות למניעת הריון?

  • לפני התחלת הנטילה של גלולות למניעת הריון, יש לברר האם קיים סיפור משפחתי של קרישיות יתר של הדם. כמו כן, מומלץ לבצע בדיקת קרישיות לפני התחלת הנטילה. מדובר בבדיקת דם פשוטה המאפשרת למדוד את משך הזמן שבו הדם נקרש ולהעריך את רמת הקרישיות. בדיקה זו מבוצעת רק בקרב נשים הנמצאות בסיכון לסבול מקרישיות יתר של הדם.
  • בכל מקרה שבו קיים חשד לקרישיות יתר של הדם או בכל מצב שבו אובחנה הלכה למעשה קרישיות יתר של הדם, יש להתייעץ לעומק ובצורה יסודית עם רופא הנשים בנוגע לאפשרות לעשות שימוש באמצעים אחרים למניעת הריון כמו לדוגמה התקן תוך רחמי. כמו כן, חשוב לדעת כי אפשר לשקול את האפשרות להשתמש בגלולות למניעת הריון המכילות פרוגסטרון בלבד.
  • עישון סיגריות ונטילת גלולת פשוט לא הולכים ביחד. חשוב להבין כי גם אם לא קיימת בעיה של קרישיות יתר של הדם, עדיין האישה נמצאת בסיכון מוגבר לסבול מקריש דם מסוכן אם היא נוטלת גלולות למניעת הריון ומעשנת סיגריות באופן קבוע במקביל, שכן העישון מהווה גורם עצמאי ובלתי תלוי לקרישיות יתר. למעשה, לעישון הסיגריות ולנטילת גלולות למניעת הריון ישנו אפקט סינרגטי הגורם לעלייה משמעותית ביותר בסיכון לסבול מקרישיות יתר של הדם.

הנחיות נגד לשימוש בגלולות הקשורות לקרישיות יתר ושבץ מוחי

בכל הקשור לנטילת גלולות למניעת הריון, יש להבין כי ישנן הוריות (הנחיות) נגד מוחלטות והוריות נגד יחסיות המחייבות שיפוט קליני והסכמה מודעת של המטופלת להתחלת השימוש. חלק ניכר מהוריות הנגד המוחלטות והיחסיות קשורות לסיכון המוגבר ללקות בשבץ מוחי על רקע קרישיות יתר של הדם. בין היתר מדובר בזוג ההוריות הבאות:

  • כאבי ראש מיגרנוטיים מומלץ להימנע ממתן גלולות למניעת הריון לנשים הסובלות ממיגרנות עם אאורה ממושכת, למרות שחלק מהנשים שסובלות ממיגרנה מדווחות על שיפור בעקבות נטילת הגלולות.
  • ניתוח אלקטיבי – אם צפויה תקופה ממושכת של חוסר תנועה לאחר ניתוח נרחב, מומלץ להפסיק את הנטילה של הגלולות כארבעה שבועות לפני הניתוח שכן אימוביליזציה מגדילה את הסיכון להיווצרות קרישי דם.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן