מהן הבדיקות לפני שיחרור הילוד ממחלקת יולדות?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדיקת רופא לפני שיחרור מחדר יולדותדקות ספורות לאחר הלידה התינוק עובר הערכה קלינית באמצעות בדיקת אפגר. אפגר נותנת אינדיקציה מהירה בדבר מצבו הקליני של הילוד והסתגלותו לחיים שמחוץ לרחם אמו.

הבדיקה נעשית כדקה עד חמש דקות מרגע הלידה. בדקה הראשונית, אפגר מספקת מידע על בריאותו הפיזית של התינוק ומסייעת לרופא לקבוע אם יידרש טיפול רפואי בהמשך. הבדיקה מודדת ובוחנת את צבע עורו של התינוק, קצב הלב, רפלקסים, טונוס שרירים ומאמץ נשימתי.

בהמשך, התינוק מועבר מחדר הלידה למחלקה המיועדת בליווי מיילדת ובן משפחה. עם הגיעו למחלקה, מתבצעת בקרה של תג זיהוי, צמיד פלסטיק עליו רשומים פרטי היולדת, מספר הזהות המוצמדים לתינוק ביד וברגל. בכל יציאת התינוק מהתינוקיה יתבצע זיהוי מול היולדת או בן משפחה.

ויטמין K

התינוקות אינם נולדים עם מערכת לייצור גורמי קרישה בשלמותם לכן, ויטמין K ניתן באמצעות זריקה לאחר הלידה. המטרה היא למנוע דימום מוחי בעקבות מחסור בויטמין זה.

מתן חיסון נגד צהבת

כשעתיים לאחר הלידה מתבצעת קבלה של התינוק במחלקת היולדות. הקבלה כוללת ניגוב ורחצה משאריות דם והפרשות. לאחר מכן מקבל התינוק חיסון ראשון נגד צהבת, כחלק מהמאמץ במדינת ישראל להכחיד הידבקות בצהבת זיהומית מסוג B ועל מנת למנוע תחלואה בסרטן הכבד שהוא סיבוך שכיח אצל הנשאים של הוירוס. החיסונים הבאים ניתנים בגיל חודש ובגיל חצי שנה.

טיפות עיניים לצורך מניעת זיהומים

מעבר התינוק בתעלת הלידה הוא מקור עיקרי להתפתחות של זיהומים בעיניים. לפיכך, על פי הנחיית משרד הבריאות, כל תינוק שנולד במדינת ישראל מקבל טיפול מיידי באמצעות טיפות עיניים המכילות אנטיביוטיקה. הטיפול הינו חד פעמי ונעשה לאחר הלידה באמצעות מריחה עדינה על העיניים על ידי קיסם סטרילי.

בדיקת PKU מתבצעת לפני השחרור, על ידי דגימת דם שנשלחת למרכז הארצי, בו בודקים חוסר באנזים פניל-אלנין , אשר בחסרונו גורם למחלה הנקראת פנילקטנאוריה, העלולה לגרום לפגיעה קשה בתינוק. ניתן למנוע את הפגיעה בתינוק על ידי גילוי מוקדם.

בדיקת בלוטת התריס הינה בדיקה נוספת אשר נעשית מדגימת דם ומטרתה לאתר הפרעות בפעולת בלוטת התריס.

בדיקות נוספות ומעקב

בדיקות נוספות המתבצעות במהלך שהיית התינוק בבית החולים כוללות, את מדידת חום גופו והוא נמצא בהשגחה לסימנים המצריכים התייחסות רפואית. לפני העברתו של התינוק לאשפוז או ליד מיטת האם, עובר התינוק בדיקת רופא ראשונה. במקרים בהם מתעורר חשד לבעיה רפואית, מועבר התינוק להשגחה באזור מיוחד בתינוקייה ונמצא במעקב צמוד. חשוב לדעת כי רוב התינוקות בריאים ואינם מצריכים טיפול מיוחד.

מיד לאחר הלידה הצוותים בבית החולים מעודדים את האם להניק בפעם הראשונה. הנקה זו היא צעד חשוב שמטרתו לעודד את יצור החלב וגם לאפשר סביבה חמה ואוהבת לתינוק. לאחר פעולת ההנקה הראשונה, התינוק מקבל מזון כ-6 עד 8 שעות לאחר הלידה, ולפעמים הוא מקבל תחליף חלב במשך כל 3-4 שעות במהלך השהות בתינוקייה.

ביממה השנייה לחייו עובר התינוק בדיקת שמיעה ובדיקת אורטופד לגילוי מוקדם של בעיות במפרק הירך. ההורים במהלך שהיית התינוק בבית החולים, ובייחוד האם, מקבלים הדרכה לגבי המשך ההליך והמעקב.

בדיקת דם

כיום וחצי אחרי הלידה התינוק עובר בדיקת דם לגילוי מחלות. בדיקת הדם מתבצעת על ידי מספר טיפות דם שנלקחות מהרגל. הדברים העיקריים שנבדקים הם פנילקטנוריה, בדיקת הורמונים בבלוטת התריס, Congenital adrenal hyperplasia, מחלה תורשתית הקשורה לבלוטת יתרת הכליה ומחלות אחרות הקשורות לחילוף חומרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: