התמודדות עם חוסר שליטה בכעסים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

התמודדות עם חוסר שליטה בכעסיםכעס הוא רגש טבעי, אותו כולנו חווים ולא מעט במהלך החיים. הוא יכול לבוא לידי ביטוי בעוצמות שונות וגם מסיבות שונות ובמקרים מסוימים להשפיע באופן משמעותי על התנהלות החיים.

ישנם כאלה, שאינם מסוגלים לשלוט בכעס, הם מתרגמים אותו להתפרצות זעם קשה, שיכולה להיות מילולית וגם פיזית. הקושי לשלוט בכעס יכול לנבוע מסיבות שונות, כמו חוסר ביטחון, תחושת ערך עצמי נמוך, תסכול רב וגם צורך עז להסתיר את הכעס, שבסופו של דבר מתפרץ באופן חסר פרופורציות.

כיצד מתבטא חוסר השליטה בכעסים?

הכעס יכול להיות מופנה כלפי פנים וגם כלפי חוץ. אלה, המתקשים לשלוט בכעסים, יכולים להפנות זאת כלפי הילדים, כלפי בת הזוג או החברה, כלפי בני המשפחה המבוגרים וגם כלפי חברים לעבודה או שכנים אפילו.

תחושת חוסר היכולת לשלוט בכעס מובילה לתחושות לא קלות, אצל אלה, החווים זאת, כמו תסכול רב וגם תחושת כישלון. הכעס מקושר פעמים רבות גם עם מתח נפשי והצטברות רבה מאד של לחץ. הדבר מוביל לקושי להתרכז, לעוררות מוגברת וגם לתפיסה מעוותת בסופו של דבר את המציאות, המובילים כולם אל התפרצות זעם קשה, מילולית או פיזית (או גם וגם).

אפשרויות הטיפול השונות

הטיפול בחוסר היכולת לשלוט בכעס תלוי פעמים רבות בסיבות להתפרצות. כשכעס מתעורר כך פתאום, וללא כל אירוע מסוים שקדם לו, הסיבה לאותו כעס יכולה להיות עמוקה במיוחד והטיפול הנדרש, במקרים כאלה, יהיה לרוב טיפול פסיכולוגי.

כשהכעס הוא אגרסיבי מאד, כלומר, מי שחווה אותו מתקשה לווסת את רגשותיו ולשלוט בצורה נכונה בהתקפי הזעם שלו, ניתן להצטרף לסדנאות שונות, המקנות כלים המסייעים בכך וטכניקות שעוזרות לבטא את הרגשות ולהתמודד איתן בצורה תקינה, לפני שהן הופכות לכעס הבא לידי ביטוי בתצורת התקף זעם קשה.

אפשרות נוספת למחפשים פתרון שיעזור להם לשלוט בכעסים, ובמיוחד כשמדובר בגברים, שפעמים רבות נוקטים באלימות פיזית כלפי בנות הזוג, הילדים ואנשים קרובים נוספים, היא טיפול קוגניטיבי התנהגותי. הטיפול הוא טיפול קצר מועד, טיפול ממוקד מאד. הוא מתאים לאלה החווים כעס בשל מתח רב והוא מלמד אותם כיצד להתמודד עם המתח ולמנוע את הצטברותו עד לכדי פיצוץ של רגשות.

כיצד להתמודד נכון עם הכעס?

הטיפולים השונים, כחלק מהלמידה כיצד לשלוט בכעסים, מאפשרים לחווה את הכעס ליצור הפרדה בין תחושותיו, המתעוררות באותו הרגע, לבין האירוע עצמו, שמעורר אותן. היכולת לתפוס את האירוע באופן אחר, באופן רציונאלי שהוא גם אובייקטיבי יותר, מסייעת למטופל ומאפשרת לו להתמודד עם כך, בפעם הבאה, בצורה שונה.

היכולת לעצור לרגע, לחשוב, להירגע וגם להבין את האירוע עצמו ואת הקשורים אליו, עוזרת לשלוט בתגובה, שנדמה באותו הרגע שאיננה נשלטת, אך בזכות יצירת המרחק בין האירוע לתגובה, ניתנת לחלוטין לשליטה.

מעבר לכך, עוזרים הטיפולים, כחלק מהשליטה בכעסים, לזהות את כל הרגשות, שאותם עוטף הכעס ולאפשר להם לבוא לידי ביטוי. קנאה, תחושת נחיתות, עלבון, דחייה, השפלה וגם פחד וחוסר ביטחון, כל אלה יכולים להזמין את הכעס ולגרום לו להצטבר עוד יותר ככל שחולפים הימים עד לכדי פיצוץ.

ביטוי התחושות האלו, ביטוי הרגשות הלא נעימים שמסתתרים מאחוריו, עוזר לשחרר אותו וללמוד להגיב ממקום אחר, ממקום רגוע ובטוח יותר. ביטוי הרגש אפשרי ביצירת סביבה מקבלת, סביבה תומכת שיכולה להכיל את כל אותן תחושות שחווה הגבר. בדיוק כך קורה בלא מעט סדנאות, המיועדות לגברים, המתקשים לשלוט בכעס ומנסים להסתיר את רגשותיהם, שכן תוספים אותם כחולשה וכפחד.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן