נכתב באדיבות דורית דינור
יציבה וחוזק
הורים רבים נתקלים במראה הילד שלהם כשהגב שלו כפוף ולא אוהבים את המראה הזה.
ההורים מודאגים מהמראה, חוששים כי הילד יגיע למצב של עקמת בגב ומנסים לתקן את הילד ואומרים לו: שב ישר.
נשאלת השאלה, איך ההורים יודעים שהגב לא ישר? איך הם מספרים את זה לילד?
ומה מבין מזה הילד בכלל?
פיתוח החוש הקינסתטי
לפעמים אכן קיימת בעיה, ויש דרכים רבות לעזור לילד להזדקף:
ראשית, כדי לדעת אם האדם ישר, אפשר להשוות אותו למדד חיצוני כמו, פינת הקיר למשל.
אך, יחד עם זאת, החשיבות העליונה היא לפתח מדד פנימי שלא מסתמך על מדדים מבחוץ.
במילים אחרות להשתמש בחוש הקינסתטי שלנו ולחוש מתי גופנו באיזון.
החוש הקינסתטי, מאפשר לכל אחד לדעת האם הוא זקוף או כפוף, נוטה הצידה או לא. ככל שחוש זה מפותח יותר אצל מישהו, כך הוא יראה זקוף יותר: אדם שחושו מפותח, יתקן את עצמו בכל פעם שהוא חש שיש סטייה מהאנך, באופן אוטומטי. בדיוק כמו שממצמצים ומכווצים עיניים כשהאור מסנוור, בצורה רפלקסיבית, כך נתיישר.
בשיטת פלדנקרייז, לומדים איך לחוש את הגב ואת עמוד השדרה, ולטפח את החוש הקינסתטי.
שיטת פלדנקרייז
למען האמת, כשאנו מדברים על גב במונחים של יציבות וחוזק, אנו לא מחפשים גב ישר אלא גב גמיש
כלומר, גב שיכול להתכופף גם ימינה, גם שמאלה, גם קדימה וגם אחורנית באותה הקלות והנוחות.
במילים אחרות – אנו שואפים לגב דינמי ולגב שלא יכאב.
מהי יציבה טובה, אם כן?
- יציבה טובה היא יציבה שבה משתמשים בשלד ונשענים עליו.
- יציבה טובה היא יציבה ללא מאמץ מיותר, היא מצב של שיווי משקל, שממנה אפשר בקלות לצאת לפעילויות מגוונות.
- במילים אחרות, יציבה טובה מאפשרת שינוי מיידי, ונכון, בעת הצורך.
היציבה משתנה מרגע לרגע. לפעמים יושבים על כסא ולפעמים על שרפרף, לפעמים מסתובבים לאחור ולפעמים מרימים יד לקחת משהו, אנו נוהגים לומר כי היציבה היא דינמית ולא איזה דימוי של פסל אדם שלא זז.
המונח יציבה נכונה עלול להטעות. הטעות נובעת מהמחשבה כי יש משהו אחד נכון והשאר לא נכונים.
הטעות המחשבתית הזאת נובעת מהתפיסה הסטטית שלנו את עצמנו.
במציאות חיינו, בכל רגע ורגע, אני משנים משהו באופן בו מוחזק הגוף בשדה הכובד והיציבה משתנה.
אנו חותרים למצב בו נוכל לשנות את החזקת הגוף כך שהוא לא יכאב, כך שיהיה לנו נוח לשבת או לעמוד, כך שנוכל להסתובב גם ימינה גם שמאלה, למטה ולמעלה באותה קלות.
אנחנו מחפשים, במילים אחרות, או במילה אחת – איזון.
מה הורים יכולים לתרום לילדיהם?
ראשית, אין טעם להעיר ולנסות לתקן. הילד יעשה מאמץ לרצות אתכם, מאמץ זה יישר אותו לרגע, אך לא ישנה את היציבה. קבלו את הילדים שלכם כפי שהם.
הצעות להורים:
- להסתכל על הילדים בפעילות שלהם ולוודא שיש מגוון תנוחות בהן הם נמצאים במשך היום.
גוונו את פעילותם, כל עוד אתם יכולים להשפיע עליה.
- וודאו כי הילדים יושבים על סוגי כסאות שונים וגם על הרצפה.
- וודאו כי ילדיכם יושבים בתנוחות שונות, עם רגליים ישרות וגם כשהברכיים כפופות ומופנות לצד אחד ולצד השני, שהם יושבים על הברכיים לפעמים.
- וודאו כי הילדים יכולים לעמוד על רגל אחת וגם על האחרת וגם על שתיהן.
- תנו להם אתגרים ביציבה וגם בשיווי משקל, כך המוח שלהם יתפתח והם ידעו בתוך תוכם מהו גב ישר.
נכתב באדיבות דורית דינור
מורה לפלדנקרייז וחברה באגודת המוסמכים בשיטת פלדנקרייז
http://www.feldenkrais-israel.org/