בדיקת חלבון עוברי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדיקת חלבון עוברי (תבחין משולש)

ישראל היא אחת מהמדינות המובילות בעולם עם מספר הבדיקות שהיא מציעה ומממנת לנשים בהריון. בדיקת חלבון עוברי (תבחין משולש)כולם רוצים שיולד להם התינוק הכי יפה, הכי בריא והכי מושלם מכל בחינה אפשרית, ולכן עוברים הרבה בדיקות במהלך ההיריון שנחיצותן היא נושא לדיון אחר.

אחת מן הבדיקות המוכרות ביותר והנפוצות ביותר לביצוע היא בדיקת חלבון עוברי, או בשמה הנוסף "תבחין משולש". מטרתה של הבדיקה הנ"ל היא להעריך מהו הסיכוי של עובר לסבול מתסמונת דאון, ועל ידי כך להוות אינדיקציה לגבי צורך בבדיקות נוספות בכדי לשלול או לאשש את המצב.

מה בודקת בדיקת חלבון עוברי?

שמה המדויק יותר של הבדיקה היא "תבחין משולש" היות והיא מודדת את הרמה של 3 מרכיבים בגוף האישה ההרה. הבדיקה היא בדיקת דם פשוטה ומטרתה היא להעריך מהו הסיכוי שהאישה נושאת ברחמה עובר הלוקה בתסמונת דאון או שלעובר קיימים מומים במערכת העצבים המרכזית.

המדדים הנבדקים הם:
1. חלבון עוברי – החלבון נקרא "אלפא פטו פרוטאין" או AFP ורמתו בדם האם עולה גם במצבים בהם קיים מום בחוט השדרה של התינוק.
2.  hCG – הורמון שמקורו בשלייה וניתן למצוא אותו גם בדם האם.
3. ההורמון אסטריול (E3).

מועד ביצוע הבדיקה

את בדיקת התבחין המשולש ניתן לבצע בין שבוע 16 לשבוע 20 של ההריון, אולם מרבית הנשים עוברות את הבדיקה בשבוע ה-17 להריון. הבדיקה מוצעת כיום לכל הנשים שרוצות לעבור אותה, אולם היא חשובה במיוחד לנשים שלהן סיכוי גבוה יותר ללדת תינוק עם תסמונת דאון- נשים מעל גיל 35 ונשים שילדו בעבר או הפילו עובר עם מום כלשהו.

פירוש תוצאות הבדיקה

הבדיקות הנ"ל אינן מיועדות לצורך קביעת אבחנה או אישוש של מסקנה כלשהי בנוגע לבריאות העובר. הן מתבססות על בדיקות סטטיסטיות שהראו כי רמות מסוימות של המדדים הנ"ל, בשקלול עם גיל האישה יכולים לנבא את הסיכוי של עובר לסבול מתסמונת דאון. כמו כן, בדיקת החלבון העוברי יכולה לתת הערכה לגבי קיום של מום במערכת העצבים המרכזית של העובר שכן במקרים כאלה רמת החלבון העוברי היא בדרך כלל גבוהה.

התוצאה המתקבלת היא סיכוי יחסי של אישה לשאת ברחמה עובר עם תסמונת דאון או מום במערכת העצבים המרכזית. במידה והסיכוי של שקלול 3 הבדיקות עם גיל האישה לתסמונת דאון הוא 1:380 או גבוה מכך (כלומר למשל 1:150) מומלץ על ביצוע בדיקת מי שפיר בכדי לקבל תוצאה מדויקת יותר, היות ובדיקה של תבחין משולש בלבד מצליחה לזהות נכונה רק 60% ממקרי תסמונת דאון.

במידה והערך החריג היחידי שמתקבל בבדיקה הוא חלבון עוברי גבוה, ממליצים לאישה לעבור בדיקת סקירה מורחבת של מערכת העצבים המרכזית של העובר.

במרבית המקרים בדיקת מי השפיר שוללת קיום של תסמונת דאון. כך לדוגמא אם בתבחין המשולש הסיכון המשוקלל שהתקבל הוא 1:200, זה אומר שרק בבדיקת מי שפיר אחת מתוך 200 ימצא כי העובר אכן לוקה בתסמונת דאון.

מצד שני, היות ובדיקת החלבון העוברי מצליחה כאמור לאתר רק 60% ממקרי תסמונת דאון, קיים סיכוי שהבדיקה תצא תקינה ובכל זאת יולד תינוק עם התסמונת. יחד עם זאת, בדיקות נוספות שמבוצעות במהלך ההיריון כמו שקיפות עורפית וסקירת מערכות יכולות גם הן לתת אינדיקציה לגבי קיום התסמונת, ולכן שקלול של כל הבדיקות הנ"ל נותן אפשרות לניבוי טוב יותר של אפשרות שהתינוק שיולד יהיה בריא או בעל תסמונת כלשהי.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: