מהו תשניק בלידה?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תשניק בלידהתשניק בלידה הוא מצב חירום מסכן חיים הבא לידי ביטוי בפגיעה באספקת החמצן התקינה לתינוק במהלך הלידה או סמוך ללידה. מצב זה מתרחש בשכיחות הנעה בין 0.3-1.8 אחוז מכלל הלידות ובדרך כלל קשור לכשל של לפחות שתי מערכות פיזיולוגיות חיוניות בדגש על המוח, הלב, הריאות ומערכת הדם.

מה הם הגורמים לתשניק בלידה?

בחלק ניכר מהמקרים לא ניתן לזהות בבירור את הגורם לתשניק, אך כיום ידועים מספר גורמי סיכון ברורים כשבין היתר מדובר בהיפרדות שליה, כריכת חבל הטבור סביב גוף או צוואר העובר, קרע בחבל הטבור, סוכרת הריונית ועוד.

מה הם התסמינים של תשניק בלידה?

התסמינים של תשניק בלידה הולכים ומחמירים ככל שמצב זה ממשיך להתקיים וככל שנוקף הזמן, מצטרפים אליהם תסמינים נוספים. להלן שלושת השלבים בהם מתקדמת הפגיעה במערכת העצבים בזמן תשניק בלידה:

  • תגובת יתר לגירויים, חוסר שקט, אישונים מורחבים, רעד ודופק מהיר. בשלב הזה הממצאים שיעלו בבדיקת EEG יהיו תקינים.
  • התינוק הופך לישנוני, חלה החמרה במצב ההכרה והשרירים של היילוד הופכים לרפויים מאוד. הדופק של הוולד איטי מאוד, האישונים מוצרים, מנגנון הבליעה נעלם ובעקבות כך התינוק מרייר ובנוסף ייתכנו גם פרכוסים. בבדיקת EEG קיימת בשלב זה עדות להפרעה בפעילות התקינה של המוח.
  • הוולד לוקה בערפול חושים חמור ושוקע בתרדמת. הוא שוכב ללא תנועה ומאבד את הרפלקסים שלו. בשלב זה קיימת שכיחות גבוהה מאוד של פרכוסים ובבדיקת EEG ניתן לראות ממצאים המעידים על נזק מוחי.

חומרת הנזק משתנה בהתאם למשך הזמן שבו היה נתון הוולד בחוסר חמצן. במקרה החמור ביותר מצב זה יכול להסתיים במות הוולד, אך בהחלט ייתכנו גם סיבוכים חמורים אחרים כמו לדוגמה שיתוק מוחין, פיגור שכלי, פגיעה עצבית רב מערכתית ועוד.

כיצד מאבחנים תשניק בלידה?

האבחון של תשניק בלידה מתבסס במידה רבה על התסמינים הקליניים האופייניים למצב זה. הכוונה היא למשל לנשימות חלשות מאוד או להיעדר נשימה, גוון עור חיוור מאוד עד כחלחל, פרכוסים ועוד. כאשר התינוק בא לעולם, מבצעים לו באופן מידי בדיקת אפגר, שבה נבדק גוון העור שלו, קצב הלב שלו, טונוס השרירים שלו ועוד מספר אלמנטים נוספים. ציון נמוך במיוחד (בין אפס לשלוש) בבדיקת אפגר, שנותר ללא שינוי גם חמש דקות לאחר הלידה, יכול להעיד בחלק ניכר מהמקרים על תשניק בלידה.

החשד לתשניק בלידה עולה לעתים עוד לפני הלידה, כאשר מזהים מצוקה עוברית באמצעות מוניטור. כמו כן, ניתן לזהות עדות לחמצת מטבולית שמקורה בירידה באספקת החמצן ופינוי הפחמן הדו חמצני באמצעות בדיקת PH, המבוצעת באמצעות דגימת דם הנלקחת מראשו של העובר.

כיצד מטפלים בתשניק בלידה?

הטיפול המידי בתשניק בלידה כולל החייאת לב-ריאות ושימוש בתרופות לצורך החזרת החמצון התקין לרקמות ומניעה של נזקים ארוכי טווח. הטיפול כולל בעיקר ייצוב של מאזן החומצה בסיס, ריכוז הגלוקוז וריכוז המלחים בדם. לאחר התייצבות מצבו של התינוק, הטיפול משתנה בהתאם לנזקים שנגרמו בעקבות התשניק ולמערכות שנפגעו בעקבות הפגיעה באספקת החמצן התקינה.

התרופות בהן נעשה שימוש לטיפול בתינוקות הסובלים מתשניק בלידה הן לדוגמה מגנזיום סולפט, סטרואידים, אלפורינול, חוסמי תעלות סידן ועוד. חשוב להבין כי מאחר והתשניק גורם לפגיעה מהירה ואגרסיבית ברקמות, הרי שישנו חלון הזדמנויות צר מאוד שניתן לנצל בכדי למנוע סיבוכים חמורים. לאחרונה, במספר בתי חולים מבוצעים ניסיונות לקירור ראש התינוק על מנת למנוע תהליכים שונים המתרחשים במהלך ההיפוקסיה, שעלולים לגרום להרס בלתי הפיך של תאים במוח.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: