תסמונת טלטול תינוקות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תסמונת טלטול תינוקותתסמונת טלטול תינוקות או תסמונת התינוק המנוער היא תסמונת הנגרמת כתוצאה מטלטול מסיבי של התינוק, הבאה לידי ביטוי בפגיעה מוחית קשה. בדרך כלל, הסיבה לטלטול האגרסיבי של התינוק היא תוצאה של מתח, עייפות, או תסכול של ההורה או של הגורם המטפל בתינוק. לרוב, בשלב הראשון התינוק בוכה ללא הפסקה במשך זמן רב ובזמן שההורה מנסה להרגיע את התינוק, הוא מטלטל אותו בחוזקה.

למען הסר ספק, משמעות המילה טלטול בהקשר זה היא תנועה עוצמתית וחדה המבוצעת כשאדם מבוגר אוחז בזרועותיו, בצדי גופו או בצלעותיו של תינוק ומנענע אותו בכוח רב אחורה וקדימה. במהלך הטלטול ראשו של התינוק נע קדימה ואחורה במהירות וללא שליטה.

יש לציין, כי ההורה כלל לא מודע לנזק שהוא עלול לגרום לתינוק וכי הטלטול האגרסיבי מבוצע בצורה אימפולסיבית. מעבר לכך, כל הורה וכל מטפל עשוי לגרום לתסמונת, אם כי ישנם מספר גורמים שיש בהם כדי להעמיד את התינוק בסיכון מוגבר להלן:

  • גיל צעיר של ההורה.
  • רמה גבוהה של מצוקה אישית על רקע חברתי או כלכלי.
  • תינוק ראשון להורים טריים.

מה הם הגורמים לתסמונת טלטול תינוקות?

בהשוואה לשאר הגוף, ראשו של התינוק כבד וגדול מאוד. עם זאת, שרירי הצוואר, שאמורים לתמוך בראש ולייצב אותו, עדיין חלשים מאוד ולא מפותחים כלל. אי לכך, כאשר מטלטלים בחוזקה את התינוק, הראש שלו נע במהירות וללא שליטה קדימה ואחורה ואילו כלי הדם והמוח של התינוק נחבטים בדופן הגולגולת שלו. על רקע זה עלולים להיווצר שטפי דם פנימיים ונזקים מוחיים בלתי הפיכים וחמורים ביותר.

בשלבים המוקדמים עלולים להופיע תסמינים שונים המעידים על פגיעה מוחית כמו למשל מצב כללי ירוד, עצבנות, חוסר ערנות, פרכוסים, הקאות, חוסר תיאבון ועוד.

מה הם התסמינים של תסמונת טלטול תינוקות?

יש לציין כי לא בכל מקרה ומקרה ניתן יהיה לאבחן את תסמיני התסמונת באופן מידי, שכן לא אחת הם מתגלים רק לאחר זמן מה (במקרים מסוימים הם עלולים להתגלות אף לאחר מספר שנים). בין היתר הנזקים שמתרחשים לרקמות בתוך הגולגולת יכולים לבוא לידי ביטוי בלקות למידה, נזק מוחי, חירשות, עיוורון, מוגבלות פיזית אחרת וכמובן שבמקרים החמורים ביותר, התינוק עלול ללכת לעולמו כתוצאה מהטלטול העוצמתי.

כיצד מאבחנים את התסמונת?

בשל חוסר המודעות לתסמונת טלטול תינוקות, נכון להיום האבחון שלה בישראל לוקה בחסר. כמו כן, מאחר והתסמינים השכיחים של התסמונת אינם ספציפיים, כלומר יכולים להתפתח גם על רקע גורמים אחרים, הרי שלא ניתן תמיד לקשר בין ההסתמנות הקלינית של התסמונת למקרה הטלטול, שלרוב נותר לא מדווח.

האבחון דורש היכרות מעמיקה עם התסמונת ויכולת לזהות סימנים הקשורים לתסמונת. כך לדוגמה בבדיקת CT ניתן יהיה לזהות סימנים האופייניים לתסמונת כמו למשל דימומים דו צדדיים ברשתית או בצקת מוחית ובמקרים מסוימים ניתן יהיה גם לאתר סימנים חיצוניים כמו למשל שברים בצלעות או סימני אצבעות בבית השחי.

הפרויקט למניעת טלטול תינוקות

הפרויקט למניעת טלטול תינוקות בא לעולם בשנת 2009 במטרה להגביר את המודעות בקרב הורים, רופאי ילדים, מטפלות, רכזות בגיל הרך, אחיות בריאות הציבור, נשים בהריון ועובדים סוציאלים, לסכנות שבטלטול תינוקות. הפרויקט החדשני מלווה במערך שלם של השתלמויות והרצאות מקצועיות עבור קהלים שונים וכן בחומרי הסברה הכוללים סרטוני מידע, עלוני מידע, כרזות ופרסומים בתקשורת הארצית והמקומית. לקבלת מידע נוסף בנושא זה אתם מוזמנים ליצור קשר עם המועצה הלאומית לשלום הילד.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: