מתח ולחץ נפשי משפיעים על הבריאות שלך!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מתח ולחץ נפשי אצל נשיםלמרות שהורמוני מין נשיים והכימיה של המוח מאפשרים הגנה מסוימת מפני לחץ, נשים מושפעות באופן עמוק יותר מהתופעות הפיסיות והרגשיות של מתח, בהשוואה לגברים.

השפעות ההורמון אוקסיטוצין אנטי סטרס, המופק במהלך הלידה וההנקה בקרב נשים, ובעת אורגזמה בקרב שני המינים, משופרים באמצעות אסטרוגן ומופחתים באמצעות טסטוסטרון, המסייע לנשים יותר מאשר לגברים. נשים זקוקות ליותר אוקסיטוצין מאשר גברים, על מנת לשמור על בריאות נפשן.

על פי האקדמיה האמריקנית לרפואת משפחה (AAFP), לחץ הוא ביטוי לאינסטינקט הטבעי של הגוף להגן על עצמו. הוא אמנם נועד להזהיר את האישה מפני סכנה מיידית, כגון מכונית המתקרבת במהירות, אך תופעות מתח ממושכות וקבועות עלולות להשפיע לרעה על בריאותן הגופנית והרגשית.

במשך מיליוני שנים, תגובת הלחץ היתה מושחזת להפליא כמנגנון הגנה. רגש זה היווה אישור לאדם הקדמון שנתקל בנמר מאיים, למשל. הטרגדיה היא כי היום גורמי הלחצים פשוטים בהרבה ועשויים להסתכם בהמתנה ממושכת בפקקי תנועה, אך הגוף עדיין מגיב באותו אופן מצער, באמצעות יתר לחץ דם, שבץ וכיבים.

השפעות  של הלחץ בהיבט הפיזי

תסמיני הלחץ עשויים להשתנות מאישה לאישה, אך אם אישה סובלת ממתח בעבודה, בגידול הילדים, בעיות עם השכנים ובחיי הנישואין, וכל אלו משפיעים עליה בו זמנית, היא עלולה לסבול מחץ גובר. בקרב נשים, מתבטא המתח בשינויים בדפוסי הווסת, וכאשר הלחץ גובר, הן עשויות לסבול מנשירת שיער או לחוות מחזור חודשי שאינו סדיר. נתונים אלו מצביעים על מתח נפשי כגורם. בנוסף, עלול הלחץ להשפיע על הבריאות הפיסית והנפשית של נשים, ולנוע בין כאבי ראש לתסמונת מעי רגיז.

9 השפעות והשלכות פיזיות של הלחץ:

1. הפרעות אכילה – אנורקסיה ובולימיה שכיחות מאוד בקרב נשים, והן קשורות לרמות לחץ, כגון דיכאון. מחלה זו נקשרת לרמות נמוכות של סרוטונין, ולעיתים קרובות היא מטופלת בתרופות נוגדות דיכאון לשם חיזוק הסרוטונין.

2. חוליי קיבה – מתח עלול לגרום לאישה לצרוך מזון מהיר או "מנחם" שאינו בריא, ובכך לגרום לחוליי קיבה ולהפרעות אכילה. בעיות קיבה הקשורות במתח כוללות התכווצויות, נפיחות, צרבת ואף תסמונת מעי רגיז. בהתאם לחומרת התגובה, אישה עלולה לסבול מירידה או עלייה במשקל.

3. תגובות עור – מתח עלול לגרום להופעת פצעונים, פריחות וכוורות ואף לגרודים בקרב חלק מהנשים.

4. מצבים רגשיים – מצב רוח ירוד או עצבנות מובילים לבעיות נפשיות חמורות יותר כגון דיכאון, והבריאות הרגשית של אישה נפגמת כאשר היא חווה לחץ בחייה. נשים נוטות להסתיר תחושות של כעס ותוקפנות, היות והחלקים במוחן האחראים לתחושות אלו גדולים יותר בהשוואה לגברים, אך דיכאון פוגע בנשים לעיתים קרובות יותר מגברים. ההשפעות הרגשיות של מתח על נשים עלולות לנוע בין דיכאון שלאחר לידה לבין דיכאון של גיל המעבר.

5. בעיות שינה – קשיי הירדמות או שמירה על שינה רצופה שכיחות בקרב נשים המושפעות מלחץ.

6. קשיי ריכוז – לחץ מקשה על ההתמקדות וביצועים יעילים בתחומי האחריות של נשים בבית או בעבודה, ותופעות אלו עלולות לחמיר את הבעיות, אם הלחץ מגיע מלכתחילה בגלל העבודה.

7. מחלות לב – לחץ עלול לגרום לנשים לסבול ממחלות לב. המתח משפיע לרעה על מערכת הלב וכלי הדם, וגורם ללחץ דם גבוה, שבץ מוחי והתקף לב.

8. תגובה חיסונית משובשת – אחת התגובות הפיסיות המסובכות יותר ללחץ, היא היכולת המופחתת של הגוף להדוף מחלה, בין אם היא מתבטאת בהתקררות או התלקחות מחלה כרונית.

9. סרטן – מספר מחקרים הראו קשר בין מתח נפשי לבין התפתחות סרטן שד וסרטן השחלות.

טיפול והתמודדות עם הלחץ

כל אישה מתמודדת עם הלחץ באופן שונה, וקיימים צעדים בהם ניתן לנקוט על מנת להתמודד באופן חיובי עם הלחץ ולהימנע ממחלה.

ארגון – מומלץ לחשוב קדימה ולהחליט על ניהול הזמן באופן אישי. ניתן לכתוב רשימת מטלות על מנת להבין מה הכי חשוב לביצוע ולתעדף פעילויות.

היכולת להציב גבולות – כשזה מגיע למצבים הקשורים לעבודה ומשפחה, מומלץ להבין מה באמת ניתן לעשות, ואישה צריכה ללמוד להציב גבולות לעצמה ולאחרים. אין לחשוש מפני סירוב לבקשות הגוזלות זמן ואנרגיה.

טכניקות הירגעות

נשימות עמוקות – אם אישה חווה לחץ, עליה לנשום מספר נשימות עמוקות באופן איטי על מנת לסייע לשרירים להירגע.

מתיחות – מסייעות להרפיית השרירים וגורמות להפחתת המתח.

עיסוי שרירים מתוחים – מומלץ לקבל עיסוי על השרירים המצויים בחלק האחורי של הצוואר והגב העליון, על מנת להפחית את המתח.

טיפול בגוף

שינה מספקת – שינה במועדים קבועים ובמשך כמות שעות נאותה, מסייעת להתאוששות מלחצי היום. בנוסף, מנוחה טובה מסייעת לשיפור החשיבה, ויכולת הטיפול בבעיות. רוב הנשים הבוגרות זקוקות לשבע עד תשע שעות שינה בלילה, על מנת לתפקד היטב.

אכילה נכונה – מומלץ לצרוך תזונה בריאה ומאוזנת הכוללת יותר פירות, ירקות, קטניות ודגנים מלאים. אין להתפתות לצריכת קפאין או חטיפים עתירי סוכר, שכן האנרגיה הגופנית עלולה להתפוגג והאישה תחוש בסופו של דבר עייפה יותר מכרגיל.

פעילות גופנית – מסייעת להרפיית השרירים המתוחים, ומשפרת את מצב הרוח. מחקרים מראים כי פעילות גופנית מסייעת להקלה על תסמיני דיכאון ומניעת התקפי חרדה.

סיוע מקצועי – אם אישה חשה כי כבר אינה מסוגלת להתמודד עם הלחץ, עליה להתייעץ עם רופא, שיציע ייעוץ על מנת להתמודד עם שיטות טובות יותר להתמודדות עם המצב. במקרה הצורך, ועל פי חומרת התסמינים, הרופא ימליץ על תרופות כגון תרופות נוגדות דיכאון או עזרי שינה.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

סטרס בהיריון יכול להוביל להפרעת אישיות אצל הילד

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן