לחץ דם גבוה בקרב נשים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

לחץ דם גבוה בנשיםרבים לא יודעים זאת, אך בכל הקשור ללחץ דם גבוה, קיימים הבדלים מגדריים רבים שחשוב לתת עליהם את הדעת. כך לדוגמה הסיכון לסיבוכי המחלה גבוה יותר בגברים ובנוסף גיל האבחון מוקדם יותר בגברים בעשר שנים בממוצע. בנוסף לכך, ישנם גורמי סיכון ליתר לחץ דם הרלוונטיים לנשים בלבד כפי שנרחיב בהמשך.

מה הם הגורמים ללחץ דם גבוה בנשים?

ישנם גורמים שונים הרלוונטיים לגברים ונשים כאחד וישנם גורמים הרלוונטיים אך ורק לנשים. הגורמים המשותפים לשני המינים הם לדוגמה עישון סיגריות, סיפור משפחתי של לחץ דם גבוה, תסמונת מטבולית, סוכרת, היפר אוריצמיה, סטרס נפשי, שימוש בקוקאין ועוד.

גיל מבוגר מהווה גם כן גורם סיכון ליתר לחץ דם, אך באופן גורף בגילאים צעירים שכיחות הבעיה גבוהה יותר בקרב גברים. במהלך העשור השישי והשביעי לחיים השכיחות בקרב נשים עולה בצורה משמעותית עד שבשלב מסוים השכיחות משתווה. באופן כללי, בנשים גורם הסיכון הקשור לגיל הוא גיל מעל 65 ובגברים גיל מעל 55.

בנוסף, נטילה של גלולות למניעת הריון מהווה גורם סיכון ליתר לחץ דם בנשים וישנן גם נשים המפתחות לחץ דם גבוה במהלך ההריון, כפי שנרחיב בהמשך.

מה הם התסמינים של לחץ דם גבוה בנשים?

לחץ דם גבוה לא בא לידי ביטוי בתסמינים קליניים עד לנקודה שבה מתרחשת פגיעה באיברים השונים המושפעים ראשונים מהרמות הגבוהות של לחץ הדם. אי לכך, נשים רבות נותרות לא מאובחנות במשך שנים רבות.

בין היתר יתר לחץ דם כרוני גורם לפגיעה מתמשכת בכלי הדם בעין, ומהווה את גורם הסיכון המרכזי לאי ספיקת כליות כרונית ובנוסף מהווה גורם סיכון חשוב לאי ספיקת לב, אוטם שריר הלב, מפרצת באבי העורקים, מפרצת מוחית ועוד.

לחץ דם גבוה בהריון

ישנן מספר הגדרות רפואיות למצבים בהם מופיע לחץ דם גבוה במהלך ההריון להלן:

  • יתר לחץ דם כרוני – לחץ דם גבוה שהתחיל לפני השבוע העשרים להריון או לפני הכניסה להריון. בדרך כלל, במקרה הזה כבר נעשה שימוש בתרופות להורדת לחץ הדם עוד לפני הכניסה להריון. לחץ דם כרוני יכול להימשך יותר משלושה חודשים לאחר הלידה.
  • רעלת הריון רעלת הריון באה לידי ביטוי בהתפתחות של יתר לחץ דם לאחר השבוע העשרים להריון. כמו כן, מצב זה כולל הופעה של חלבון בשתן בכמות הגדולה מ- 0.3 גרם ליממה. תסמין נוסף השכיח בקרב נשים הסובלות מרעלת הריון הוא בצקות.
  • יתר לחץ דם הריוני – יתר לחץ דם שמאובחן במהלך המחצית השנייה של ההריון. מצב זה שונה מרעלת הריון, שכן במצב זה לא ניתן לאבחן נוכחות מוגברת של חלבון בשתן. מצב זה יכול להיות זמני, כך שלחץ הדם יכול לחזור לרמה התקינה שלו עד שלושה חודשים לאחר הלידה, אך אין זה מן הנמנע שיתייצב, כך שלחץ הדם הגבוה יהפוך לכרוני ויימשך מעבר לשלושה חודשים לאחר הלידה.

כיצד מאבחנים לחץ דם גבוה בנשים?

האבחון כולל מדידה של לחץ הדם באמצעות מד לחץ דם. על מנת לאבחן יתר לחץ דם, יש למדוד את לחץ הדם בשתי מדידות המבוצעות בנפרד בהפרש של כמה דקות.

כיצד מטפלים בלחץ דם גבוה בנשים?

בדרך כלל, הטיפול הראשוני יתמקד בשינויים בהרגלי החיים ולא בשימוש בתרופות להורדת לחץ הדם. הכוונה היא למשל להגבלת הנתרן בתפריט היומי, הפחתת משקל, פעילות גופנית אירובית באופן קבוע, הפסקת עישון, הפחתת צריכת אלכוהול ועוד.

אם לחץ הדם גבוה מאוד כבר בזמן האבחון (מעל 160/100) או אם הטיפול השמרני לא הצליח לגרום ללחץ הדם לרדת מתחת ל- 140/90, בדרך כלל יומלץ למטופלת להתחיל לקחת תרופות להורדת לחץ הדם. בנוסף לכך, יש להתחיל בטיפול תרופתי ללא דיחוי אם החולה סובלת ממחלות נוספות כמו לדוגמה מחלת לב פעילה, מחלת כליות כרונית או סוכרת.

ישנו מגוון רחב של תרופות המשמשות להורדת לחץ דם והתרופה הנבחרת מותאמת לכל מטופלת באופן אישי בהתאם למחלות הרקע מהן היא סובלת, פרופיל תופעות הלוואי של התרופות השונות ועוד. לא אחת יהיה צורך לעשות שימוש בשילוב של מספר תרופות, שכן לא יהיה די בתרופה אחת כדי לגרום לאיזון של לחץ הדם.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: