השמנת יתר ובעיות פוריות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

השמנת יתר ובעיות פוריותהשמנת יתר היא בעיה נפוצה מאוד הן בנשים והן בגברים, כשסך הכול במדינות מערביות רבות כעשרים אחוז מהנשים הנכנסות להריון סובלות בזמן ההפריה מהשמנת יתר.

השמנת היתר מקושרת למגוון רחב של בעיות פוריות בנשים, כשבין היתר מדובר בהגדלת הסיכוי לבעיות פוריות באופן כללי, הגדלת הסיכוי לכישלון של טיפולי פוריות, הגדלת הסיכוי להפלות, הגדלת הסיכוי למחזור לא סדיר ועוד.

בנוסף לכך, חשוב לציין כי נשים שמצליחות להיכנס להריון חרף השמנת היתר ממנה הן סובלות, נמצאות בסיכון מוגבר לסיבוכי הריון רבים. הזכרנו כי הן נמצאות בסיכון מוגבר להפלות, אך בנוסף יש לציין כי הן נמצאות בסיכון מוגבר לחלות בסוכרת הריון, ללדת בניתוח קיסרי, ללדת צאצא הסובל ממומים מולדים, ללדת תינוק במשקל גבוה ועוד. אם לא די בכל זה, הרי שצאצא לאם שסבלה מהשמנת יתר במהלך ההריון נמצא בסיכון מוגבר לסבול מהשמנת יתר בעצמו הן בילדות והן בבגרות.

מדוע השמנת יתר משפיעה על הפריון בקרב נשים?

עיקר הקשר בין השמנת יתר לבעיות פריון בנשים נובע מירידה במחזורי הביוץ. התסמונת השכיחה ביותר הקשורה להשמנת יתר בנשים שיש להזכיר בהקשר זה היא תסמונת השחלה הפוליציסטית, הקיימת סך הכול בארבעה עד שבעה אחוז מהנשים באוכלוסייה הכללית ועד שישים ואחד אחוז באוכלוסיית הנשים הסובלות מעודף משקל והשמנת יתר.

המנגנון המרכזי שגורם לפגיעה בביוץ בנשים הסובלות מהשמנת יתר קשור להתפתחות של עמידות לאינסולין. העמידות לאינסולין רווחת יותר בקרב נשים הסובלות מהשמנה בטנית או תפוחית, כלומר מריכוזי שומן משמעותיים יותר באזור הבטן והחזה מאשר באזור הירכיים והעכוז (השמנה זו נקראת השמנה אגסית).

באופן כללי, השינויים ההורמונליים המהווים את מנת חלקן של נשים הסובלות מהשמנה תפוחית גורמים לכך שאישה הסובלת מהשמנת יתר בעלת מחזור סדיר, תחווה קושי גדול יותר להיכנס להריון בהשוואה לאישה במשקל תקין בעלת מחזור סדיר. באופן גורף נמצא במחקרים העוסקים בתחום זה כי ככל שה- BMI גבוה יותר מ-29 (ק"ג למטר בשנייה) בנשים, הסיכוי להיכנס להריון באופן טבעי וללא התערבות הולך ונהיה נמוך יותר.

האם ניתן להקל על נשים הסובלות מהשמנת יתר להיכנס להריון?

כיום ידוע שכבר לאחר ירידה של חמישה עד עשרה אחוז במשקל, ניתן לראות שיפור משמעותי בתנגודת לאינסולין והגברה של מחזורי הביוץ. כמו כן, שיעור זה של ירידה במשקל משפר רבות את המאזן ההורמונאלי בנשים הסובלות מתסמונת השחלה הפוליציסטית. שיעור זה של ירידה במשקל ניתן למימוש אפילו בטווח של חצי שנה בלבד כל עוד עושים שימוש בכלים הנכונים ונעזרים בדיאטנית קלינית המתמחה בליווי נשים בתהליכי ירידה במשקל.

במחקר מפורסם שנערך בנושא זה נבדקו שלושים וחמש נשים שלא הצליחו להיכנס להריון אפילו בעזרת טיפולי פוריות אינטנסיביים בשל כך שסבלו מהשמנת יתר קיצונית. כל הנבדקות במחקר זה הצליחו להיכנס להריון לאחר שהפחיתו אחוז ניכר מהמשקל העודף שלהן בעקבות ניתוח בריאטרי.

כיצד השמנת יתר משפיעה על הפריון בגברים?

לא רק נשים הסובלות מהשמנת יתר נמצאות בסיכון לבעיות פריון, אלא גם גברים הסובלים מהשמנת יתר. כך לדוגמה ניתן לראות כי ככל שהגבר משמין, רמות הטסטוסטרון בגופו הולכות ונהיות נמוכות יותר בהתאמה.

למעשה, בגברים הסובלים מהשמנת יתר חולנית, רמות הטסטוסטרון נמוכות עד כדי כך שייצור הזרע עלול להיפגע. אם לא די בכך, הרי שהשמנת יתר חמורה בגברים קשורה למגוון רחב של בעיות זקפה, המקשות גם כן להשיג הריון בדרך הטבע.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: