הפרעות דימום בנשים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הפרעות דימום בנשים

הפרעות דימום בנשיםהפרעת דימום היא מצב שמונע מהדם להקריש. נשים נוטות יותר להתייחס לתסמיני הפרעת דימום בשל דימום כבד או ממושך בתקופות הווסת, בגיל הפוריות ולאחר לידה.

קרישת דם נורמאלית כרוכה בגורמי קרישה רבים. כאשר גורמי קרישה מסוימים חסרים או שאינם מיוצרים מספיק על ידי הגוף, אדם חווה הפרעת דימום אשר עשויה לנוע בין מצב קל, בינוני עד חמור.

דימום כבד הוא אחת הבעיות הנפוצות ביותר בקרב נשים. משמעות ההפרעה היא כי אחת מתוך חמש נשים חוות דימום וסת כבד. אם הפרעה זו אינה מטופלת, היא עלולה להיות מסוכנת. נשים עם הפרעות דימום שלא טופלו, עלולות לעמוד בפני סיכונים חמורים לאחר לידה, ניתוחי שיניים, ניתוחים אחרים או פציעה. ניתן לטפל בסיבוכים או להימנע לחלוטין מהסיכון אם אישה מאובחנת ומטופלת ראוי, וניתן לשפר את איכות החיים. קבלת אבחנה היא הצעד הראשון.

מה הגורמים להפרעות בדימום?

מספר הפרעות דימום עוברות בתורשה. הפרעות דימום אחרות הן נרכשות, כלומר, מתפתחות לאורך זמן. מספר גורמים של הפרעות דימום נרכשות כוללות מחסור בויטמין K; מחלת כבד חמורה; שימוש ארוך טווח באנטיביוטיקה; ושימוש ארוך טווח בתרופות נגד קרישת דם.

גורמים האפשריים אחרים הם מחסור בברזל או אנמיה; ניתוח שיניים, ניתוחים אחרים או לידה; חתכים או פציעות; ומחסור בגורם קרישה כגון המופיליה.

הפרעות טסיות דם הן נדירות ומהוות סוג נוסף של הפרעת דימום, אשר עלול לעבור בתורשה או להיווצר לאחר לידה. הפרעות אלו עשויות להימשך זמן קצר או להתבטא כמצב כרוני. בממוצע, הפרעות טסיות דם בדרך כלל מתונות יותר מאשר סוגים אחרים של הפרעות דימום.

הפרעות הדימום הנפוצות ביותר

מחלת פון ווילבראנד  – זוהי הפרעת הדימום הנפוצה ביותר, והיא משפיעה על גברים ונשים במידה שווה. בקרב נשים ההפרעה מתבטאת במחזור חודשי כבד, כתוצאה ממחסור בחלבון המסייע לקרישת הדם. זהו מצב תורשתי, כלומר, הגן להפרעה עובר מההורה לתינוק.

המופיליה (דממת) – זוהי הפרעת דימום גנטית המשפיעה על נשים. לנשים יש שני כרומוזומי X, ולגברים יש כרומוזום X וכרומוזום Y. היות והגן להמופיליה נמצא על כרומוזום X, הוא מקושר לנשים והן עשויות להעביר את הגן לתינוק דרך כרומוזום זה.

הפרעות רקמת חיבור – הפרעות אלו עלולות לגרום להפרעות דימום אצל נשים. רקמת חיבור תומכת בעור, בעצמות, בכלי הדם ואיברים אחרים. חשוב להתייעץ עם רופא אם קיים חשד להפרעה זו, על מנת לקבל את האבחון והטיפול הנאותים.

אנמיה מחוסר ברזל – ברזל הכרחי לגוף לייצור תאי דם אדומים. צריכת ברזל נמוכה ואיבוד דם עקב וסת הם הגורמים השכיחים ביותר של אנמיה. הטיפול כולל כדורי ברזל או לעיתים רחוקות עירוי דם.

אנמיה ממארת – מצב אוטואימוני המונע מהגוף לספוג מספיק B12 במהלך דיאטה. מלבד האנמיה, נגרמת פגיעה בעצבים. מינונים גבוהים של B12 מונעים בעיות לטווח הארוך.

תסמינים וסימנים של הפרעת דימום

התסמינים מתבטאים באופנים שונים, וכוללים:

  • דימום במשך למעלה משבוע מרגע שהתחיל ועד שהוא פוסק לחלוטין.
  • הצפה או שפיכת דם מוגברת אשר מגבילה פעילויות יומיומיות כגון עבודות בית, פעילות גופנית או פעילות חברתית.
  • דימום המאופיין בקרישי דם גדולים.
  • צורך בהחלפת טמפון או תחבושת היגיינית, ולעיתים שניהם, אחת לשעה או יותר.
  • דימום תכוף מהאף, במשך למעלה מעשר דקות.
  • שטפי דם קלים או גדולים לעיתים תכופות.

אבחון הפרעת דימום

בדיקת דם מאבחנת את הפרעת הדימום וסוגה. הרופא ישאל את האישה על התסמינים וההיסטוריה של הפרעת הדימום במשפחה, ולאחר מכן יבצע בדיקה גופנית. אם אישה מעוניינת לעבור ניתוח על מנת לטפל במחזור חודשי כבד, יש להתייעץ תחילה עם הרופא. לעיתים יש צורך להיבדק אצל המטולוג, רופא המתמחה בהפרעות דם, לשם ביצוע בדיקות דם.

יש לבצע מספר בדיקות דם ולעיתים יש צורך לשוב עליהן לפני קביעת האבחנה הנכונה, היות וגורמים רבים עשויים להשפיע על תוצאות הבדיקה, כגון:

  • שינויים הורמונאליים במהלך המחזור החודשי
  • צריכת משככי כאבים
  • צריכת גלולות למניעת הריון או טיפולים הורמונאליים אחרים
  • הריון, לידה או הנקה
  • סוג הדם
  • פעילות גופנית מאומצת
  • לחץ.

טיפול בהפרעות דימום

למרות שלא ניתן לרפא הפרעות דימום, ניתן לשלוט על התסמינים. הטיפול בהפרעות משתנה, ונשים עם הפרעות דימום קלות זקוקות לטיפול לפני או אחרי ניתוח, טיפול שיניים ופציעה. ניתן לשלוט בתסמינים חמורים יותר עם תרופות יומיות.

הטיפולים השונים כוללים:

גלולות למניעת הריוןמגבירות את כמות גורמי הקרישה בדם ושולטות במחזור חודשי כבד.

הורמון לשחרור גורמי קרישה – טיפול זה נועד לשחרר את גורמי הקרישה החסומים או המאוחסנים בגוף, והוא עשוי להינתן כזריקה או תרסיס לאף. הוא מונע מחזור חודשי כבד ודימום ממושך מהאף. בנוסף הוא משמש לפני ניתוח או כדי לעצור דימום רציני.

תרופות לעצירת קרשי דם – תרופות אלו נרשמות על פי התסמינים, חומרת המצב וההיסטוריה הרפואית של האישה, הן עוצרות את קרישי הדם ומונעות מהם מלהתפרק. תרופות אלו ניתנות לפני טיפול שיניים, לשם עצירת הדימום מהאף ולשם שליטה במחזור חודשי כבד.

המטולוג מסייע לאישה למצוא את אפשרויות הטיפול הטובות ביותר. יש להקפיד על הוראות הטיפול ולהגיע באופן סדיר לביקורי מעקב. עם אבחון וטיפול נכון, נשים עם הפרעות דימום יכולות לנהל חיים מלאים ופעילים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: