דימום אחרי לידה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דימום לאחר לידהכל אישה לאחר לידה תחווה דימום בדרגת חומרה כזו או אחרת, כשהן כמות הדם והן משך הדימום משתנים מאוד מאישה לאישה. בממוצע נמשך הדימום בין שבוע עד עשרה ימים לכל היותר. אם במשך שבועיים לאחר הלידה הדימום לא נפסק, מומלץ לגשת לבדיקת רופא, אך עדיין לא מדובר בסיבה לדאגה, שכן ישנן נשים המדממות אפילו חודש לאחר הלידה באופן טבעי.

הדימום לאחר לידה אופייני גם למקרים בהם הלידה בוצעה בניתוח קיסרי, אך במקרים בהם מדובר בניתוח אלקטיבי (יזום), כלומר במקרים שבהם במהלך הניתוח צוואר הרחם היה סגור, הדימום יכול להימשך זמן רב יותר. במקרים האלו דימום הנמשך עד שישה שבועות עדיין יכול להיות תקין ולא אמור לעורר דאגה או חשש לכך שמשהו אינו כשורה.

כיצד ניתן לדעת האם מדובר בדימום שגרתי או בדימום המעיד על בעיה?

כל עוד הדימום לאחר לידה אינו עולה בכמותו על כמות הדימום הווסתי וכל עוד הדימום נמשך פחות מחודשיים, הרי שאין צורך לפנות לרופא. עם זאת, במקרים שבהם מדובר בדימום מוגבר או במקרים שבהם הדימום לא פוסק גם לאחר שבועיים, מומלץ בהחלט לגשת לבדיקת רופא.

בנוסף לכך, יש לשים לב לצבעו של הדם ולריחו. בכל מקרה של דימום המדיף ריח רע ולא שגרתי ובכל מקרה של דימום בצבע עכור, המכיל קרישי דם רבים וגדולים, מומלץ לגשת לבדיקת רופא גם כן.

כיצד מאבחנים דימום אחרי לידה?

אם ישנו חשד לכך שמדובר בדימום לא שגרתי, שיש בו כדי להעיד על בעיה רפואית, יש להפנות את המטופלת לבדיקה של רופא נשים כשבמידת הצורך תבוצע בדיקת אולטרסאונד לבירור מקור הדימום החריג.

מתי דימום לאחר לידה מעיד על מצב חירום רפואי?

עד כה עסקנו בדימום לאחר לידה, שאין בו כדי להעיד על מצב רפואי מסוכן המחייב טיפול רפואי בהול. עם זאת, ישנו מצב חירום רפואי הנקרא דמם שלאחר לידה או postpartum hemorrhage, המהווה את אחת הסיבות השכיחות ביותר לתמותה של יולדות. דמם שלאחר לידה מוגדר כדימום של יותר מליטר אחד אחרי ניתוח קיסרי או יותר מחצי ליטר לאחר לידה וגינלית.

דמם מאוחר שלאחר לידה יכול להתפתח בין יממה לשבוע ימים לאחר הלידה ואילו דמם מוקדם שלאחר הלידה הוא דמם המתפתח תוך יממה אחת מהלידה לכל היותר.

מה הם הגורמים לדמם שלאחר הלידה?

הגורם השכיח ביותר לדמם שלאחר הלידה הוא חוסר התכווצות של הרחם בתום הלידה. מצב זה נקרא אטוניה רחמית. ההתכווצות של הרחם בתום הלידה היא המנגנון העיקרי שעוצר את הדימום ולכן כאשר הרחם לא מתכווץ כתוצאה מסיבות כאלו ואחרות, נוצר דימום משמעותי ביותר, שעשוי להוביל למות היולדת.

גורמים אחרים לדמם שלאחר הלידה הם שליה נעוצה, קרעים בנרתיק, בצוואר הרחם או בתעלת הלידה, בעיות שונות בקרישת הדם והישארות של חלקי שליה בתוך הרחם, המונעות את ההתכווצויות בתום הלידה.

מה הם גורמי הסיכון לדמם שלאחר לידה?

כל מצב שבו הרחם לא מתכווץ כראוי מהווה גורם סיכון לדמם שלאחר לידה. בין היתר מדובר בכליאת כתפיים, לידה מכשירנית, לידה המסתיימת תוך שעה ממועד התחלת הצירים, שימוש באוקסיטוצין, לידה ממושכת מאוד, התרחבות מוגברת של הרחם כתוצאה מעובר מאקרוזומי, זיהום רחמי, הריון מרובה עוברים ועוד.

כיצד מטפלים בדמם שלאחר לידה?

מהרגע שבו מתקבלת האבחנה של דמם שלאחר לידה, יש לטפל ביולדת באופן מידי על מנת לעצור את הדימום מהר ככל האפשר. ישנו מגוון רחב של טיפולים המשמשים לעצירת הדימום, כשבין היתר מדובר במתן תרופות שתפקידן לעודד את ההתכווצות של הרחם כמו לדוגמה אוקסיטוצין וציטוטק, עיסוי הרחם, תפרי לחץ, קשירה של כלי דם, אמבוליזציה סלקטיבית ועוד. במקרים בהם המקור לדימום הוא שליה נעוצה, ייתכן כי לא יהיה מנוס מלבצע ניתוח כריתת רחם לעצירת הדימום.

עוד בנושא:

מחזור לאחר הלידה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: