האם נטילת גלולות למניעת הריון מעלה את הסיכון לחלות בסרטן?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

האם נטילת גלולות למניעת הריון מעלה את הסיכון לחלות בסרטן?גלולות למניעת הריון נחשבות לאחד מאמצעי המניעה היעילים ביותר שישנם ולמרות זאת רמת ההיענות לשימוש בגלולות נחשבת לנמוכה מאוד בימינו. ייתכן מאוד שחלק ניכר מהגורמים לכך שההיענות לשימוש בגלולות למניעת הריון כה נמוכה קשור בעובדה שישנם רבים בקרב הציבור הרחב החוששים כי מדובר בפתרון המגדיל במידה ניכרת את הסיכוי לחלות בסוגים שונים של סרטן.

במאמר שלפניכם נדון באמונה הזו תוך התייחסות לארבעה סוגי סרטן: סרטן השד, השחלות, רירית הרחם וצוואר הרחם.

גלולות וסרטן צוואר הרחם

אמנם קיימות עדויות לכך ששימוש ממושך בן למעלה מחמש שנים בגלולות למניעת הריון עשוי להיות קשור עם סיכון מוגבר לסרטן צוואר הרחם, אך אין ספק בכלל שנגיף הפפילומה האנושי הוא הגורם המרכזי לסוג זה של סרטן כשב- 99 אחוז מהדגימות שנלקחו מנשים שסבלו מסוג זה של סרטן נמצא זן זה או אחר של הנגיף.

ככל הנראה העלייה בסיכון לחלות בסוג זה של סרטן על רקע נטילה ממושכת של גלולות למניעת הריון קשורה להשפעות ההורמונאליות של הגלולות, שמעלות את הסיכון להידבקות בנגיף ולפיכך ניתן לבטל את העלייה בסיכון פשוט על ידי קבלת חיסון נגד הנגיף.

גלולות וסרטן רירית הרחם

לא זו בלבד שגלולות למניעת הריון לא תורמות לעלייה בסיכון לחלות בסרטן רירית הרחם, אלא ששימוש בגלולות למניעת הריון מפחית במידה משמעותית לחלות בסוג זה של סרטן. ההשפעה המגנה תלויה במשך החשיפה (חשיפה ממושכת יותר תורמת לאפקט מגן עוצמתי יותר), כשגם עשרים שנה אחרי הפסקת הנטילה ניתן לראות סיכון המופחת בחמישים אחוז ללקות בסוג זה של סרטן.

גלולות וסרטן השחלה

גם בהקשר של סרטן השחלה מעניין ומפתיע לגלות שלנטילת גלולות למניעת הריון ישנו אפקט מגן. למעשה, שימוש ממושך הנמשך חמש שנים לפחות בגלולות למניעת הריון תורם להפחתת הסיכוי לחלות בסוג זה של סרטן בחמישים אחוז.

במחקר מטא אנליטי נמצא כי ניתן להפחית את ההיארעות של סרטן זה כדי ארבעים ואחד, חמישים וארבעה ושישים ואחד אחוז בעקבות שימוש בגלולות למניעת הריון במשך ארבע, שמונה ושתיים עשרה שנים בהתאמה.

גלולות וסרטן השד

הקשר הפוטנציאלי בין סרטן השד וחשיפה להורמוני מין נשיים מוכר וידוע, אך ברוב המחקרים שבוצעו בנושא זה לא נמצאה כל עלייה בסיכון לחלות בסרטן השד בקרב נשים שנטלו גלולות למניעת הריון. במחקרים בהם בכל זאת נמצאה עלייה בסיכון היחסי, נמצא גם שההשפעה חלפה לאחר שהופסק השימוש בגלולות.

המחקר שעיצב יותר מכל מחקר אחר את הדעה הרווחת לפיה נטילה של גלולות למניעת הריון עלולה להגדיל את הסיכוי לחלות בסרטן השד, פורסם לפני יותר מעשור בכתב העת Lancet. המחקר סקר חמישים וארבעה מחקרים מכל רחבי העולם בהם נכללו 53297 נשים שחלו בסרטן השד ומאה אלף נשים בריאות.

מסקנות המחקר הצביעו על כך שנטילה של גלולות למניעת הריון מגדילה את הסיכוי לחלות בסרטן השד בעשרים וארבעה אחוז. כמו כן, המחקר הצביע על כך שהסיכון פוחת תוך זמן קצר לאחר הפסקת השימוש בגלולות ושההשפעה של הגלולות על הסיכוי לחלות בסרטן השד נעלמת כליל תוך עשור בלבד. למעשה, בגיל חמישים, כבר לא נמצאו כל הבדלים בסיכון לחלות בסרטן השד בין נשים שנטלו גלולות למניעת הריון לבין נשים שלא נטלו גלולות למניעת הריון מעולם.

יש לציין כי סרטן השד נחשב למחלה נדירה במיוחד בקרב נשים צעירות ולכן כאשר מתרגמים את הנתונים בהתחשב בטווח הגילאים הרלוונטיים, נראה כי מדובר בסך הכול בסיכון מצטבר של פחות מעשרה מקרים לכל עשרת אלפים נשים עד גיל שלושים וחמש. אי לכך, למרות שלכאורה מדובר בעלייה של 24%, הרי שהלכה למעשה מדובר בהשפעה אפסית שכמעט ואינה קיימת.

עוד יש לציין בהקשר זה כי העלייה ברמת הסיכון נמוכה כל כך, עד שמשמעותה לא ברורה לגמרי וייתכן מאוד שהיא רלוונטית אך ורק לגלולות למניעת הריון מהדור הראשון. עלייה אפשרית אם כי לא מוכחת מחקרית לחלות בסרטן השד על רקע שימוש בגלולות למניעת הריון בקרב נשאיות של BRCA 1/2 מאוזנת באופן ברור על ידי היתרון הבא לידי ביטוי בהגנה שמספקות הגלולות מפני סרטן השחלה באוכלוסייה זו.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן