בדיקת צפיפות עצם – DXA

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדיקת צפיפות עצםמאחר ואוסטיאופורוזיס באה לידי ביטוי בעיקר בדלדול של מסת העצם, הרי שאין זה פלא שהכלי העיקרי שבו נעשה שימוש לצורך אבחון המחלה ומעקב אחרי החולים הוא בדיקה של צפיפות העצם, הנקראת בקיצור DXA (ראשי התיבות של Dual-energy X-ray absorptiometry).

הטכנולוגיה המשמשת לצורך בדיקת צפיפות העצם מבוססת במידה רבה על מדידה של בליעת קרני רנטגן על ידי מינרל העצם. המדד הפיזיקלי שמתקבל בבדיקה הוא BMD (ראשי תיבות של Bone Mineral Density), המחושב ביחידות של גרם לסנטימטר בשנייה.

בדיקת צפיפות עצם ניתנת ליישום הן בשלד המרכזי (באגן ובעמוד השדרה) והן בשלד ההיקפי (באמה) ברמת דיוק יחסית גבוהה, מבלי לחשוף את הנבדקים לקרינה מייננת בכמות גבוהה מדי.

מה היא מטרת הבדיקה?

ניתן להבדיל בין אוסטאופורוזיס "מעבדתית", המאובחנת באמצעות בדיקת צפיפות עצם, לבין אוסטיאופורוזיס הבאה לידי ביטוי באיבוד גובה ו/או שברים אופייניים. אוסטיאופורוזיס מעבדתית נחשבת לגורם סיכון חשוב, אך בכל זאת לא בלעדי להתפתחות של אוסטיאופורוזיס הבאה לידי ביטוי באופן קליני ולפיכך המטרה העיקרית של בדיקת צפיפות עצם היא לזהות כמה שיותר מוקדם תהליכים של הידלדלות עצם, עוד לפני השבר האוסטיאופורוטי הראשון.

כמו כן, גם אם כבר התרחש שבר וישנו חשש לכך שמדובר בשבר אוסטיאופורוטי, הרי שיש בהחלט מקום לבצע את הבדיקה על מנת לאשש את האבחנה בנוגע לגורם השבר. במצב זה, הבדיקה משמשת גם לקביעה של נקודת מוצא, שתסייע למעקב אחר מצב המחלה לאורך השנים.

שימוש נוסף של הבדיקה הוא לעקוב אחרי שינויים ב- BMD לאחר טיפול או במסגרת מהלך טבעי. את היעדים של המעקב והניטור ניתן לחלק לשניים: בקרב חולים שלא עוברים טיפול (לצורך זיהוי של הידרדרות בצפיפות העצם שיש בה כדי להוות התוויה להתחלת טיפול תרופתי) ובקרב חולים מטופלים.

בקרב חולים מטופלים הבדיקה משמשת לאבחון שיפור, שימור המצב הקיים או הידרדרות בצפיפות העצם, המצריכה הערכה מחודשת של הטיפול וניסיונות לחפש את הגורמים השונים שהיו יכולים להוביל להתפתחות של אוסטיאופורוזיס משנית.

התוויות לביצוע בדיקת צפיפות עצם בישראל

הבדיקה כלולה בסל הבריאות ומבוצעת ללא עלות מצד הנבדק בפעם הראשונה, כל עוד הוא עומד בקריטריונים הבאים:

  • גברים ונשים מעל גיל שישים.
  • נשים מעל גיל חמישים, לאחר הפסקת המחזור, בהתקיים לפחות אחד מהתנאים הבאים: שבר אוסטיאופורוטי, שבר אוסטיאופורוטי בקרוב משפחה מדרגה ראשונה או BMI נמוך מתשע עשרה (ק"ג חלקי מטר בשנייה).
  • גברים או נשים הלוקים במחלה הכרוכה בסיכון יתר לסבול מאוסטיאופורוזיס או שמטופלים במשך למעלה משלושה חודשים בסטרואידים (עבור אוכלוסייה זו הבדיקה תבוצע ללא מגבלת גיל).

בנוסף לבדיקה הראשונית, סל הבריאות מאפשר גם לעבור בדיקה חוזרת ללא עלות במקרים הבאים:

  • אם הנבדק לא מקבל טיפול, באפשרותו לעבור את הבדיקה בפעם השנייה ללא עלות לאחר שחלפו חמש שנים לפחות מהבדיקה הראשונה.
  • אם הנבדק נמצא בטיפול, באפשרותו לעבור את הבדיקה פעם נוספת ללא עלות תוך שנתיים מהבדיקה הראשונה.
  • חולה שסובל מאוסטיאופורוזיס משנית, לרבות אוסטיאופורוזיס כתוצאה מנטילה כרונית של סטרואידים, יכול לעבור את הבדיקה מספר פעמים כשאת תדירות הבדיקה קובע הרופא המטפל בו בהתאם לצורך.

מעבר לכך, ישנם מצבים שמאפשרים לעבור בדיקת צפיפות עצם באמה, אך בדיקה זו לא מבוצעת באופן שגרתי אלא רק אם לא ניתן לבצע את הבדיקה בירך או בעמוד השדרה, אם ישנו עודף של T4 או PTH או כאשר ישנו הבדל גדול מדי בממצאי הבדיקה בין עמוד השדרה לירך בבדיקה הראשונית.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: