אקמול בהריון נקשר להפרעות קשב וריכוז

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

אקמול בהריוןעד לאחרונה, נחשב אקמול, על צורותיו השונות, כמשכך כאבים בטוח לנשים הרות, שהשתמשו בו להקלת כאבים וחום מבלי חשש לפגיעה בעובר. כעת אומרים חוקרים כי קיים קשר חזק בין שימוש טרום לידתי של התרופה ומקרי הפרעת קשב וריכוז בקרב ילדים.

תוצאות המחקר, אשר פורסמו בכתב העת JAMA לרפואת ילדים, התווספו לראיות ההולכות ומצטברות כי החומר הפעיל באקמול עשוי להשפיע על התפתחות מוח העובר ברחם.

מבנה המחקר

החוקרים בדקו למעלה משישים וארבעה נשים דניות וילדיהן, ומצאו כי הילדים שאימותיהן נטלו את משכך הכאבים בכל נקודה במהלך ההיריון, היו בעלות 29% סיכויים גבוהים יותר להיות מאובחנים בהפרעות קשב וריכוז מאשר ילדים שאימותיהן לא נטלו משככי כאבים אלו. הסיכון המוגבר ביותר להפרעה נמצא בקרב נשים שנטלו את התרופה במהלך השליש השני והשלישי להריון.

החוקרים מצאו כי כ-55% מהאימהות שנטלו אקמול בשלב כלשהו במהלך הריונן, ילדו ילדים שבגיל בוגר מעט סבלו מבעיות רגשיות, חברתיות ולימודיות. השכיחות הבסיסית של התנהגויות דוגמת הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים שלא נחשפו לאקמול ברחם, הייתה כ-2.5%.

בקרב הנשים שלקחו אקמול במהלך ההיריון, שיעור הפרעות קשב וריכוז בילדים היה 3.4%

צוות החוקרים בדק אף את נתוני הראיות של השפעות נוירופסיכיאטריות ואחרות כתוצאה מנטילת מגוון רחב של תרופות אחרות שנלקחו במהלך ההיריון. בין השאר הם חיפשו אף הקשרים לאוטיזם.

ממצאי המחקר אינם קובעים כי חשיפה טרום לידתית לאקמול הוא הגורם הישיר לעלייה שנצפתה בהפרעות היפראקטיביות, אך הם מדגישים כי שימוש מוגבר בזמן ההיריון בתרופות, גם אם הן נחשבות ל"בטוחות" עלול להיות אחראי לבעיות מסג זה.

החוקרים לא שאלו את הנשים הנבדקות לפרטים דוגמת הכמות או התדירות בה נטלו אקמול, אך ראיינו אותן בסוף כל שליש של ההיריון, על מנת לאמוד את אופן השימוש שלהן בתרופה, באופן שאיפשר להם להבחין כי עיתוי השימוש קשור באופן משמעותי להתפתחות מוח העובר.

השפעת אקמול על ההיריון

חברי צוות המחקר חושדים כי אקמול עשוי להתנהג כחומר כימי הפוגע במערכת האנדוקרינית ומשפיע על התפתחות מוח עוברית. עוברים שנחשפו לתרופה בעת שהייתם ברחם, היו אף בעלי סיכוי גבוה יותר לסבול, בבגרותם המוקדמת, מקשיים התנהגותיים ורגשיים, כולל ביישנות וחרדה.

הריון הוא תקופה רגישה, והתפתחות המוח העוברי פגיעה ביותר להפרעה, כך שהרבה מאוד עלול להשתבש, במיוחד לתינוקות זכרים, שאצלם השכיחות של הפרעות נוירופסיכיאטריות כגון אוטיזם והפרעות קשב וריכוז גבוה יותר מזה של בנות.

עמדת עולם הרפואה

למרות ממצאי המחקר, רופאים סבורים כי טעות תהיה להימנע מלהמליץ על אקמול לנשים בהריון הסובלות מחום, היות וחום אינו קשור ל-IQ נמוך בקרב ילדים. בנוסף, הם נמנעים מלחרוץ דעה מוחלטת ולשנות את שיטות העבודה שלהם על בסיס מחקר אחד בלבד.

ללא פרטים נוספים על האופן בו אקמול מציב את היסודות להפרעות קשב וריכוז, וכיצד בדיוק מוגבר הסיכון, יש לפרש בזהירות את הממצאים. יחד עם זאת, אין לקחת כמובן מאליו את הבטיחות של תרופות מסוימות במהלך ההיריון.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: