מזונות על – סופר פוד

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מזונות על - סופר פודבשנים האחרונות המונח "מזונות על", שהיה ידוע רק למתי מעט בישראל, הפך למעין מילה נרדפת למזונות שהתועלת הבריאותית שלהם קסומה כמעט, כמשתמע משמם, המזכיר את גיבורי העל המככבים בסרטים המצוירים ובספרי הקומיקס למשל. עם זאת, "מזונות על" הוא לפני ואחרי הכול מונח שיווקי ותו לא.

ארגוני הדיאטנים העולמיים, כמו גם ארגוני הבריאות העולמיים, לא מכירים במונח הזה ולמעשה כבר בשנת 2007 נאסר על חברות המזון להשתמש בביטוי "superfoods" במדינות האיחוד האירופאי וזאת משום שיש בו כדי להטעות את הציבור ולטעת בו תקוות שווא בלתי ריאליות בעליל.

באופן כללי, ניתן לכתוב כי המונח "מזונות על" הוא למעשה כלי שיווקי המיועד להעלות את מידת האטרקטיביות של מוצרי מזון שונים כשבעיקר מדובר על מזונות שניתן למצוא לרוב בחנויות הטבע. בדרך כלל, מייחסים למזונות העל יכולות פנטסטיות, שלא לומר דמיוניות, כשבין היתר ישנם המייחסים להם את היכולת לרפא חולים אונקולוגיים ואת היכולת למנוע באופן אבסולוטי התפתחות של מחלות שונות.

מה הם מזונות העל?

מאחר ואין תקן אחיד המגדיר את הפרמטרים והקריטריונים בהם צריך לעמוד המוצר כדי שייקרא "מזון על" ומאחר ולמעשה לא מדובר בהגדרה מדעית, הרי שבאופן עקרוני פחות או יותר כל מזון שנחשב באופן כללי כמועיל לבריאות, יכול להיקרא "מזון על". עם זאת, ישנם כמה מזונות המזוהים במיוחד עם המושג. להלן כמה מהם על קצה המזלג:

אצות – chlorella (אצה ירוקה), spirulina (אצה המכילה שיעור גבוה מאוד של חלבונים, הנע בין חמישים לשבעים אחוז), wakame (האצה שמשמשת להכנת מרק מיסו) ועוד.

משקאות – kombucha (פטריית התה, המשמשת להכנת משקה חמצמץ ותוסס הנקרא קומבוצ'ה או קוואס), wheatgrass (עשב חיטה, הנוצר על ידי הנבטה של זרעי חיטה והצמחה של חיטה עד לגובה של עשרה עד חמישה עשר סנטימטרים. את העשב נהוג לטחון לצורך הפרשה של מיצי העשב ומיצוי שלו) ועוד.

פירות וירקות – גרגרי יער שונים בדגש על goji berry (ג'וג'י ברי), cape gooseberry (שלפח), blue berries (אוכמניות) ו- strawberries (תות שדה), קייל, כרוב סיני, כרוב ניצנים, תרד ועוד.

פטריות – maitake mushrooms, cordyceps, oyster mushrooms ועוד.

זרעים – זרעי צ'יה, זרעי פשתן, זרעי המפ (קנבוס) ועוד.

דגנים – הכוונה היא לדגנים דוגמת קינואה, ירבוז מופשל ועוד.

האופן הנכון שבו יש להתייחס למזונות על

חשוב לציין כי ישנם מזונות המוגדרים כמזונות על שאכן מכילים מרכיבי מזון שונים החשובים לבריאות התקינה. כך לדוגמה תות שדה מכיל שיעור גבוה מאוד של נוגדי חמצון, הנלחמים ברדיקלים החופשיים ולפיכך מאטים את תהליכי ההזדקנות ומסייעים בהפחתת הסיכון לחלות בסוגים שונים של גידולים סרטניים. עם זאת, מכאן ועד לסיווג המזונות השונים כבעלי סגולות אומניפוטנטיות, הדרך ארוכה.

למעשה, ישנה סכנה מסוימת בסיווג המזונות השונים כבעלי סגולות לא מציאותיות וזאת כיוון שאף מרכיב מזון לא יוכל לעמוד לבדו ולהוות תחליף לתזונה מאוזנת, המכילה מגוון רחב של מרכיבי מזון. בנוסף לכך, ישנם לא מעט מזונות שזכו להיקרא מזונות על, שצריכה מוגברת שלהם יכולה לגרום לתופעות שליליות. כך למשל ישנן אצות מסוימות, הנחשבות למזונות על, שיכולות לגרום לנזק חמור לכבד, כאשר הן נאכלות בכמות גדולה מדי.

לאור כל זאת, יש להתייחס למזונות העל בגישת ה"כבדהו וחשדהו", כלומר אין צורך להימנע מלצרוך אותם, אך חשוב להבין כי לא מדובר במזונות קסם שיכולים לרפא מסרטן או להחליף אורח חיים בריא, הימנעות מעישון, שמירה על משקל תקין וצריכה של מגוון מזונות רחב.

ראו גם:
למה נוגדי חמצון חשובים לבריאותה של האישה?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: