לקויות למידה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

לקויות למידהלקויות הלמידה, שאותן מזהים לרוב בזמן הלימודים בבית הספר ולעיתים כבר בתקופת הגן, יכולות להיות עבור הסובלים מהן אתגר של ממש. הן באות לידי ביטוי בקושי לרכוש מיומנויות למידה שונות, מיומנויות בסיסיות לרוב, ונכון להיום סובלים מהן קרוב לעשרה אחוזים מכלל האוכלוסייה: נשים וגברים כאחד. הטיפול בלקויות למידה נעשה תוך התייחסות לסובל ממנה, למידת חומרתה וגם לאופן שבו היא באה לידי ביטוי ומשפיעה עליו במהלך היום יום.

סוגים

לקות הלמידה באה לידי ביטוי בתצורות שונות, והטרוגניות היא אחד המאפיינים הבולטים שבה. זו יכולה להיות לקות למידה בדרגת חומרה קלה או לקות למידה בדרגת חומרה קשה במיוחד. זו יכולה להיות לקות למידה שקל מאד לזהות ולאתר אותה לאור מאפייניה, או לקות מורכבת שפעמים רבות קשה לזיהוי. לרוב, היא תבוא לידי ביטוי כבר במהלך הלימודים בבית הספר ובמקרים מסוימים עוד בתקופת הגן, במסגרת פעילויות שונות המהוות הכנה לבית הספר, לכיתה א'.

במקרים אחים היא יכולה לבוא לידי ביטוי בשנים מאוחרות יותר, כשהדרישות הלימודיות הולכות ומתגברות. באופן כללי מדובר בכמה סוגים עיקריים של לקויות למידה: דיסלקציה – לקות קריאה, הבאה לידי ביטוי בקושי בקריאה, דיסגרפיה – לקות כתיבה – באה לידי ביטוי בשגיאות כתיב רבות מאד, באיטיות כתיבה וכדומה ודיסקלקוליה – לקות בחשבון – קושי ברכישת מיומנויות החשבון השונות ובהבנת פעולות חשבון בסיסיות ביותר.

גורמים

הסיבות ללקויות למידה, כך סוברים, הן נוירולוגיות. במרבית המקרים לא ידועה כלל הסיבה לכך, אולם משערים שמדובר בגורמים תורשתיים, במצוקה שלאחר הלידה או מצוקה טרום לידה או אפילו בכזו שבאה לידי ביטוי כבר בשנות חייו הראשונות של הילד. אצל מרבית הילדים, הסובלים מלקויי למידה וגם אצל מבוגרים, לא נמצאו סיבות כלשהן ללקות, אך נלקחת בחשבון העובדה שתנאי סביבה יכולים להשפיע על מידת חומרתה של הלקות, אם כי – לא לגרום לה באופן ישיר.

תסמינים

לקויות הלמידה יכולות להופיע, כאמור, בדרגות חומרה שונות ולהיות מלוות בתסמינים שונים. הן בדרך כלל באות לידי ביטוי בכמה תחומי תפקוד שונים. התסמינים תלויי גיל והמזהים אותם ראשונים הם לרוב ההורים או המורים. לקויות למידה יכולות להופיע גם אצל ילדים שהתפתחותו באופן תקין, אולם אז סביר שיופיעו בדרגת חומרה קלה יחסית. בתקופת הגן, הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בביצוע פעולות חשבוניות שונות, בשפה, בחשיבה, בפעילות יתר וקושי בריכוז וגם בבעיות מוטוריות ובבעיות חברתיות שונות.

בכיתות א' עד ד' יכולות לבוא לידי ביטוי הלקויות בבעיות בקריאה ובכתיבה הכוללות הימנעות מקריאה וגם קושי בהבנת ובהטמעת האותיות. בנוסף, הן יכולות להופיע גם כבעיות בחשבון – בביצוע מטלות שונות של חיבור, חיסור, חילוק וכפר וגם בפן המוטורי, כמו קושי באחיזת העיפרון עד לכדי כתב יד בלתי קריא. בכיתוב הגבוהות יותר התסמינים ללקויות למידה יהיו בולטים מאד ובעיקר יבואו לידי ביטוי בקושי בלמידה עצמאית, בהישגים נמוכים מאד וגם בבעיות זיכרון, קשב וריכוז.

אבחון

אבחון לקויות למידה, חשוב שייעשה על ידי אנשי מקצוע המתמחים בכך. במקרים מסוימים מאובחנים ילדים, הסובלים מלקויות למידה, כסובלים מהפרעות נפשיות שונות, זאת בשל הקושי הרב בזיהוי ובאבחון מדויק מאד. האבחון נעשה לרוב הן בבית הספר והן במסגרת מיוחדת, המתמחה בנושא, המעסיקה אנשי מקצוע שונים, כמו קלינאי תקשורת, נוירולוג או פסיכולוג או כל גורם מקצועי אחר המתמחה באבחון דידקטי.

טיפול

מכיוון שיש דרגות חומרה שונות וצורות ביטוי רבות מאד ללקויות למידה, הטיפול מותאם נקודתית לילד או לבוגר, כדי לאפשר לו להתמודד עם הלקות בצורה הטובה ביותר למרות הקושי. הוראה מתקנת היא הטיפול הפופולארי ביותר כיום, העוזר בשיפור מיומנויות הלמידה של הילד.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן