הפרעת שפה היא מצב רפואי שבו הילד מתקשה בהבנת הנאמר לו. התסמינים משתנים בין הילדים, אך בדרך כלל בעיות אלו מתחילות לפני גיל ארבע.
ילדים צריכים להבין שפה מדוברת לפני שהם מסוגלים להשתמש בה באופן יעיל. ברוב המקרים, ילד עם בעיות שפה סובל אף מהפרעות שפת הבעה. אפשרויות הטיפול כוללות טיפות בדיבור.
הגורמים להפרעות שפה
הגורמים להפרעות אלו מורכבים משילוב של מספר גורמים, כגון רגישות הילד, חשיפתו לשפה, והתפתחויות קוגנטיביות כלליות של חשיבה והבנה. ההפרעות קשורות לעיתים קרובות עם הפרעות התפתחותיות דוגמת אוטיזם או תסמונת דאון. במקרים אחרים, ההפרעה נגרמת באמצעות פגיעה מוחית כגון טראומה, גידול או מחלה.
ירידה בשמיעה עלולה להיות גורם נוסף לבעיות שפה. אובדן השמיעה אינו הגורם לבעיה לכשעצמה, אך הוא מעיד על מצב בו הילד חשוף פחות לשפה מאשר ילדים ששומעים באופן תקין.
הבנת שפה מדוברת
זהו תהליך מורכב, והילד עלול לחוות מספר בעיות הקשורות להבנת השפה, באופן המשפיע על התפתחותו. כך, למשל, הילד אינו מסוגל להבין רמזים מילוליים, הוא אינו מסוגל להתרכז בדברים אותם הוא שומע, הוא עשוי להפגין בעיות של הבחנה בין מילים שנשמעות דומות. מוחו מתקשה בזכירת מחרוזות צלילים הדרושים להרכבת משפט, ומבחינת ידע המילים ודקדוק, הוא אינו מבין את המשמעות של מילים בתוך מבנה משפט.
תסמיני הפרעות שפה
לא קיים מערך סטנדרטי של תסמינים המצביעים על הפרעות שפה, שכן הם משתנים מילד אחד למשנהו. יחד עם זאת, התסמינים עשויים לכלול:
- הילד נראה לא קשוב כאשר מדברים אליו
- הוא מפגין חוסר עניין כאשר מקריאים לו סיפור
- הוא אינו מסוגל להבין משפטים מורכבים
- הוא אינו מסוגל לעקוב אחר הוראות מילוליות
- הוא שב כמו תוכי על ביטויים או מילים שנאמרות לו
- הוא מפגין כישורי שפה מתחת לרמה הצפויה לגילו.
אבחון הפרעות שפה
האבחון צריך להצביע על אזורים מסוימים בהם הילד מתקשה, במיוחד כאשר אינו מגיב לשפה מדוברת. האבחון עשוי לכלול:
בדיקת שמיעה – בדיקה זו מבוצעת על ידי אודיולוג, על מנת לוודא כי בעיות השפה אינן נגרמות על ידי אובדן שמיעה וכדי לקבוע אם הילד מסוגל או שאינו מסוגל להבחין בקול ובשפה. הבדיקה מתבססת על הערכת עיבוד שמיעתית.
בדיקת הבנה – בדיקה זו מבוצעת על ידי קלינאי תקשורת, ותוצאות הבדיקה מושוות לרמת המיומנות הצפויה לגיל הילד. הערכת ההבנה צריכה להתבצע תוך שימוש בחומרים מתאימים מבחינה תרבותית.
תקשורת – הילד מאובחן במגוון רחב של מצבים וזמנים שונים בהם הוא בא במגע עם בני משפחה וחברים.
בעיות קוגנטיביות – בדיקה זו מבוצעת על ידי נוירופסיכולוג, על מנת לזהות בעיות קוגנטיביות.
בדיקת ראיה – בדיקה זו מבוצעת על מנת לקבוע אם בעיות השפה נובעות מבעיות אובדן ראייה.
טיפול בהפרעות שפה
התקדמות הילד תלויה במגוון גורמים בודדים, כגון אם הפגיעה מוחית או לא. אפשרויות הטיפול עשויות לכלול ריפוי באמצעות עבודה עם קלינאי תקשורת, טיפול פסיכולוגי של אחד על אחד, כמו גם טיפול קבוצתי, בהתאם לצרכי הילד ורק אם הוא מפגין בעיות התנהגות משמעותיות. במקרים מסוימים, תקבע האבחנה כי על הילד ללמוד במסגרת חינוך מיוחד, ובני המשפחה מצוידים במידע המסייע להם להקל על פיתוח מיומנויות השפה בבית.