מדריך: בדיקת האולטראסאונד הראשונה של ההריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מדריך: בדיקת האולטראסאונד הראשונה של ההריוןתשעת חודשי ההריון מלווים בלא מעט שינויים פיזיולוגיים וגם נפשיים והתמודדות עם תהליכים מאתגרים שונים. הם גם מלווים בשלל של בדיקות, לאם וגם לעובר, כדי לשמור על תקינות ההריון ולוודא ששניהם בריאים ואינם סובלים מתופעות שונות, העשויות לסכן חיים.

הטרימסטר הראשון של ההריון הוא אולי התקופה המשמעותית ביותר בהריון עצמו ובמיוחד לאור הפיכתו של תא אחד בודד לעובר אנושי עם רוב האיברים.

מתי מתבצע האולטרסאונד הראשון בהריון וכיצד?

את האולטרסאונד הראשון בהריון מבצעים לרוב בין השבועות ה – 6 עד ה – 10. מטרתו העיקרית של אולטרסאונד זה היא לבדוק שאכן מדובר בהריון תוך רחמי, לבדוק את מספר העוברים ולוודא שישנו דופק עוברי. אולטרסאונד זה גם כולל מדידת גודל שק ההריון ואורכו של העובר כדי לקבוע את גילו המדויק.

לעיתים מבצעים את האולטרסאונד הראשון באופן מיידי, וללא המתנה, לאור תסמינים מדאיגים היכולים להצביע על בעיות שונות אצל העובד. במקרים של כאבי בטן למשל בתקופה זו או דימום, כדי לשלול הריון לא תקין מבצעים את בדיקת האולטרסאונד הראשון של ההריון בדחיפות.

מכשיר האולטרסאונד עצמו הינו מכשיר מיוחד, המשדר גלים על קוליים. גלים אלה נקלטים על ידי מתמר מיוחד, המחזיר אותם חזרה על ידי יצירת תמונת העובר. בדיקת האולטרסאונד איננה בדיקה מכאיבה. היא בדיקה מהירה מאד שאיננה מסכנת את האם או את העובר. בעזרת הבדיקה ניתן להעריך את שבוע ההריון המדובר בצורה מדויקת יותר, ובהתאם לקבוע את מועד הלידה ואת מועדי הבדיקות הנוספות הנדרשות.

את בדיקת האולטרסאונד הראשונה לא מבצעים לפני השבוע ה – 6, שכן לפני שבוע זה העובר נראה כמעין עיגול, המכוסה בקרום, מה שאיננו מאפשר להעריך את גילו ואת מצבו. את הבדיקה עצמה מבצע רופא הנשים של האישה ההריונית והיא מבוצעת בדרך כלל באופן וגינאלי.

מה בודקים בפועל?

בדיקת האולטרסאונד הראשונה בודקת מספר פרמטרים, שיכולים להעיד על עצם קיום ההריון ועל התפתחותו התקינה. בבדיקה נבדק קיומו של שק ההריון, שהינו למעשה הסימן הראשון שלו. את שק ההריון ניתן לראות לפני שרואים את העובר וקוטרו הוא זה המעיד על גילו.

בנוסף, נבדק גם מיקום ההריון, כלומר, האם שק ההריון נמצא בתוך הרחם, או שמא השתרש מחוצה לו. במקרה כזה מדובר בהריון חוץ רחמי.

מעבר לכך, נבדקים פרמטרים נוספים באולטרסאונד הראשון, כמו: מספר העוברים – האם מדובר בעובר אחד או שמא זהו הריון מרובה עוברים, האם ישנו דופק עוברי ומהו גודלו של העובר, תוך התייחסות לשבוע ההריון המוערך (האם שני פרמטרים אלה תואמים).

במידה וישנו פער של שבוע ומעלה בין גיל העובר לגיל ההריון (בהתאם לווסת האחרונה) מבצעים את חישוב ההריון בהתאם לאולטרסאונד עצמו ולא בהתאם למועד הווסת.

מידת דיוקה של הבדיקה

כדי לוודא שתוצאות בדיקת האולטרסאונד הראשון אכן מדויקות, חשוב לבחור רופא מיומן ומנוסה מאד בביצוע בדיקות מסוג זה. אולם, גם רופאים מנוסים ומקצועיים מאד, עלולים לטעות ולפספס נקודות חשובות, המופיעות על המסך. אולם הסבירות לטעויות הוא נמוך מאד וככל שהרופא מנוסה ומיומן, הוא נמוך עוד יותר.

חשוב לדעת

במידה ולא נצפה דופק בבדיקת האולטרסאונד הראשונה, שמבצעים לרוב בשבוע ה – 6 או ה – 7 להריון, במרבית המקרים תשלח האישה חזרה לביתה ותתבקש לשוב לבדיקה נוספת בעוד כשבועיים.

ישנם מקרים בהם ההריון איננו נקלט באופן בריא וגם מקרים שבהם לעובר אין דופק. את הדבר ניתן יהיה לראות בבדיקת האולטרסאונד עצמה וגם בבדיקה החוזרת כדי לאמת אותה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: