תרופות ללא מרשם שעלולות להרוג

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מוצאים אותן בכל מרקחת, על המדפים ברשתות הפארמים השונות ואף בקופות החולים. תרופות הנמכרות ללא מרשם.

תרופות אלו נמכרות ללא מרשם רופא, מכיוון שמשרד הבריאות החליט שההוראות המומלצות המופיעות על גבי העלונים המצורפים להן, מספיקות על מנת להבטיח שימוש מושכל ונכון בהן, וכן אחוז התוויות הנגד כלפי תרופות אלו הינו נמוך יחסית, כלומר, הן בטוחות לשימוש תחת אחריות עצמית.

ובכן, הנושא אינו כל כך פעוט וקטן משמעות וזאת משתי סיבות: האחת, מפני שתרופה, כשמה כן היא, מכילה חומרים פעילים ונרקוטיים במינון מסוים ועל כן אין להקל בה ראש באשר היא.

הסיבה השנייה, בהמשך לכך היא שבתרופות מסויימות, לרבות אלו הנמכרות ללא מרשם רופא לשיכוך כאבים והורדת חום, ישנם חומרים אשר עלולים להתננגש עם תרופות אחרות הניטלות באותו פרק זמן ובנוסף לכל, שימוש מוגבר בתרופות אלו לא רק שלא יסייע אלא אף יזיק, ולהלן דוגמאות:

אקמול ומשפחתו

אקמול, דקסמול ודומיו, מכילים חומר פעיל, הפארצטמול, אשר ממנו נגזרים כל שמותיהן המסחריים של התרופות הללו. הפארצטמול אולי אכן משכך כאבים ומוריד חום, אך לא הרבה יודעים כי הוא חומר רעיל לכל דבר.

אמנם במינונים מבוקרים ונמוכים, השפעתו הרעילה נמוכה עד כדי בלתי מורגשת, אך שימוש ממושך או בלתי מושכל בו עלול לגרום להרס של הכבד ואף למוות.

יתרה מזו, אנשים אשר צורכים תרופות למניעת לחץ דם גבוה, תוספי מזון מסויימים או אף אלכוהול, רצוי מאוד שלא ליטול קפליה המבוססת על פארטצטמול מחשש לפגיעה בכבד.

המינון המומלץ של הפראצטמול ב- 24 שעות הינו שלושה גרם בלבד- כלומר 3000 מיליגרם בסך הכל, שהם 6 קפליות של 500 מיליגרם כל אחד, הנלקחים בהפרש של ארבע שעות מינימום.

מינון יתר הוא גם החשש שהביא להחלטת משרד הבריאות לפסול כל אפשרות לשווק תרופות מבוססות פארצטמול, המכילות כמות גבוהה יותר מחמש מאות מיליגרם של חומר פעיל.

אספירין ומבוססי אספירין

אספירין, נודעה עד כה כתרופת פלא, אשר לא רק משככת כאבים ומורידה חום, אלא אף מדללת  את הדם ובכך מפחיתה סיכונים ללקות בהתקפי לב או בשבץ מוחי.

האספירין הינה תרופה ותיקה ביותר, אשר פותחה כבר בסוף המאה ה-19 ואושרה לנטילה ללא מרשם רופא כבר בתחילת המאה ה-20.

האספירין מורכב מחומצה סיליצילית, אשר פעילותה מנטרלת שני אנזימים בגוף- האחד אשר אחראי להפרשת הורמון המגביר את תחושת הכאב ועליית החום בגוף והשני אשר אחראי על ציפוי דופן הקיבה. נטרול אנזים זה עלול לגרום לכאבי בטן, הפרעות עיכול ואף לאולקוס ולכן, יש ליטול אספירין אך ורק עם האוכל או לאחריו ולעולם לא על קיבה ריקה.

כיום יש הנוטלים את האספירין כדרך קבע, לאו דווקא על מנת לשכך כאב והוריד חום, אלא דווקא לדילול הדם, במיוחד בעבור אוכלוסיות הנמצאות בסיכון ללקות במחלות לב או/ו בשבץ מוחי, כמו גם לסובלים מיתר לחץ דם, סוכרת, מעשנים ובעלי כולסטרול גבוה. אך יחד עם זאת, לא הרבה אנשים יודעים כי שילוב של אספירין עם תרופות שונות אחרות, עלול לנטרל את השפעת התרופות האחרות ואף לגרום לתגובות בין תרופתיות קשות.

לדוגמא- נטילת אספירין עם תרופות נוגדות קרישה אחרות, עלולה להגביר דימומים פנימיים בשל דילול יתר של הדם, כמו גם נטילת אספירין עם תרופות נוגדות חומציות קיבה, מורידה את השפעת האספירין, בעיקר אם הינו מצופה.

נטילת אספירין עם תרופות קורטיזון מגבירה משמעותית את הסכנה ללקות באולקוס או בעיות עיכול קשות אחרות. וכן תרופות נוספות אחרות המחייבות התייעצות עם רופא בטרם נוטלים עמם אספירין.

יש לציין, כי ילדים מתחת לגיל 12 מנועים כמעט לחלוטין מנטילת אספירין, למעט מקרים חריגים מאוד, מכיוון שבילדים בגילאים הללו, דווקא שילוב של אספירין עם מחלות חום, עלול לפתח סינדרום שנקרא "ריי", אשר בשיאו גורם לנזק בלתי הפיך לכבד ולמוח.

נורופן ואדוויל

נורופן ואדוויל מכילות שתיהן חומר פעיל הנקרא "איבופרופן", אשר פותח בשנת 1962 על ידי חוקר בשם ד"ר סטיוארט אדמס, אשר חתר למצוא תרופה יעילה יותר, כנגד כאבים וחום ויקרה פחות מהאספירין הישן. תרופה זו משווקת בעולם כבר מתחילת שנות השמונים של המאה העשרים.

האיבופרופין אף יעיל בטיפול כנגד דלקות פרקים ולאחרונה התגלה כי הינו יעיל גם במקרי פרקינסון ואלצהיימר.

אבל, כמו כל תרופה בעלת מרכיב פעיל, גם לזו ישנן התוויות נגד, כגון, אנשים הנוטלים תרופות לדילול הדם, אנשים בעלי בעיות תפקוד של דרכי העיכול או/ו של קרישת הדם.

כמו כן, נורופן אינו יעיל זמן רב לאחר מתן טיפול בנוגדנים מן החי בעבור מחלות קשות מסויימות. אך הנזק המשמעותי ביותר אשר עלול להגרם כתוצאה מנטילת נורופן הוא פגיעה בכבד.

הפגיעה יכולה להתרחש באופן נדיר בזמן נטילת איבופרופן סדירה, על פי ההוראות וללא מינון יתר, אך ככל שמינון התרופה גבוה יותר, כך הסכנה לכבד עולה במהירות, החל מצהבת, דלקת בכבד, אי ספיקה של הכבד ועד כדי הגעה לקריסה כללית של הכבד, כפי שהתרחש במרץ השנה אצל שירלי מרדר.

בנוסף לכך, איבופרופן נמצא, במחקרים שנעשו לאחרונה, כמעלה סיכונים להתקפי לב ושבץ מוחי, בצורה משמעותית, כמו גם עלול לגרום לנזק כלייתי בלתי הפיך.

אופטלגין ודומיו

אופטלגין, תרופה הנמכרת בישראל הרבה מאוד, ואולי אף הרבה מדי, שכן בארצות הברית ובמדינות מסויימות באירופה, נאסר השימוש בה כבר בשנות השבעים של המאה ה- 20.

האופטלגין מכיל חומר פעיל בשם דיפירון, אשר אמנם יעיל ביותר וחזק ביותר כנגד כאבים וחום, אך באותה המידה, שימוש ממושך ובלתי מושכל בו פוגע במאגר מח העצם וכדוריות הדם של הגוף. למעשה, גם שימוש של שבוע בלבד באופטלגין, נמצא כעלול להזיק למח העצם.

יתרה מזו, בני אדם אשר להם חסר מולד באנזים ה- G6PD, כגון יוצאי מדינות ערב מסויימות, אם כי לא בהכרח, אסורים בנטילת תרופה זו מכוון שבעבורם נטילת קפליה בודדת של אופטלגין משמעה הרס של כדוריות הדם, ואף מוות.

לסיכום, קניית תרופות ללא מרשם אמנם נוחה מאוד ונגישה מאוד, בעיקר אם יש צורך בשיכוך מהיר של כאבים והורדה בחום, ברם, יש בכל מקרה להתייעץ עם רופא, באם נוטלים תרופות מסויימות או למען הסר כל ספק, על מנת שהשימוש בתרופות הללו יהיה יעיל, מושכל ובלתי מזיק.

כמו כן, יש ליטול מינון המתאים למשקל הגוף על מנת לשמור על מינון נכון וכן לקרוא טוב טוב את העלון המצורף לכל אחת מהתרופות הנמכרות ללא מרשם באשר הן.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים

הפורטל המוביל לבריאות האישה: פוריות, הריון, רפואת נשים. פורטל המקום שבו תקבלי את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: נשים, תזונה, אסתטיקה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר,גיל הזהב, רפואה ועוד מגוון רחב של נושאים.

אז מה היה לנו בכתבה: